Дитяча залізниця в Києві: як захоплення школярів перетворюється в професію

14 червня 2018, 15:51
Підлітки, які люблять поїзди, вчаться водити локомотиви і управляти станціями

/ Фото: Данило Павлов

Реклама

У вихідний на столичній дитячій залізниці – розпал робочого дня: біля вагонів вишикувалися юні провідники, батьки з дітьми поспішають зайняти місця, а машиніст подає сигнали, що от-от  - і поїзд відправляється.

Фото: Данило Павлов, "Сьогодні"

Тут – все по-справжньому: тепловоз, хоч і менший за ті, які возять великі склади, облаштування та управління таке ж, як і його великі "побратими", а залізничні колії відповідають стандарту "вузькоколійки" – 750 мм.

Реклама

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

Працюють дві зупинки – "Яблунька" та "Вишенька", а довжина шляху – 2,75 км. За роботу станцій і поїзда відповідають школярі з гуртка "Юний залізничник". Під наглядом майстрів хлопці перевіряють механізми вагонів, відправляють поїзди, і навіть керують тепловозом!

Реклама

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

У кабіні машиніста – троє хлопців і їх майстер Макар – досвідчений машиніст. За "кермом" – Марк. Хлопець розповідає: прийшов на залізницю чотири роки тому. Його колеги – Гліб і Андрій, вважаються "старожилами" – вони вже студенти одного із залізничних коледжів столиці. "На навчанні теорія, а тут у мене є можливість пізнати все на практиці", – говорить Андрій.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

Машиністи спілкуються з диспетчером по радіозв'язку, а також стежать за сигналами світлофора. У певний час станція дає добро, на семафорі – зелений сигнал, – і поїзд рушить в дорогу.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

Робота юних машиністів: вчаться у випускника з "бойовим" досвідом

Локомотив їде неспішно, розганяючись не швидше 20 кілометрів на годину – адже залізниця знаходиться в зеленій зоні. Серйозних інцидентів не трапляється, але, як і на великій "залізниці", несподівані "сюрпризи" на шляху локомотива все ж бувають.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

"Іноді на дорозі виявляється техніка комунальників, які зараз роблять ремонт в парку, буває, що п'яні виходять на шлях. Але найбільша проблема – це люди в навушниках ", – розповідає нам Гліб.

Хлопці зізнаються: з роками практики на дитячій залізниці вже навчилися спокійно реагувати на пішоходів на шляхах і визначити, коли достатньо подати гудок, а коли потрібно пригальмувати. Незважаючи на те, що потяги на дитячій залізниці курсують з кінця весни до початку осені, заняття у юних залізничників проходять майже цілий рік.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

"Потяг працює у нас – субота, неділя та свята, а в решту часу – заняття. Вони починаються з 1 жовтня. Прищеплюємо любов до залізничного транспорту і профорієнтацію. Юні машиністи, провідники, чергові і вагонники займаються з професіоналами, які працюють на Південно-Західній залізниці", – розповів нам співробітник Київської дитячої залізниці Олександр Іванович.

Інструктаж для школярів проводять і колишні випускники дитячої "залізяки". Так, машиніст Макар в юнацтві займався в "Юному залізничнику" і пізніше став машиністом – вже на "великій" залізниці. Коли попередній майстер йшов на пенсію, Макара запросили працювати з дітьми, і він із задоволенням погодився. "Тепер" обкатує" таких підлітків, яким він був колись", – ділиться Олександр.

Він каже, що зараз разом з колегами збирає інформацію про випускників, щоб дізнатися, як надалі склалася їхня доля.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

"Цікаво, хто з них надійшов потім до вишів і коледжі залізничні. Бувало, що батьки переїхали, дитина, яка навчалася в Києві на дитячій залізниці – з ними, а поїхали, наприклад, до Львова. Іноді приходять на свята і кажуть – ось, а я тут навчався. А вже дорослий дядько", – розповів нам співробітник дитячої залізниці.

Як потрапити на залізницю: приймають з 11 років

Займаються на дитячій залізниці не тільки кияни.

"Деякі приїжджають з Коростеня і Фастова, кажуть – тато працює машиністом і я теж хочу. І потім – ось хлопчина високий стояв, Андрій, він тепер вчиться в нашому електромеханічному коледжі. Якщо дитина рветься до знань про залізницю – ми всіляко допомагаємо", – посміхається Олександр.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

Дітей сюди приймають з 11 років. Один з новачків – Діма, займається в гуртку місяць, і вже носить форму і працює провідником.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

"Я живу на Повітрофлотському проспекті, отже залізниця – можна сказати, доля. У п'ять років уже почав цікавитися потягами. Коли були в музеї паровозів, я якимось чином витягнув гальмівний башмак з-під вагона! А він важить п'ять кілограмів!", – ділиться з нами хлопчик, тікаючи розсаджувати пасажирів.

За словами Олександра Івановича, батьки юних залізничників захоплення підтримують.

"Буває, що дитина невідомо, де бігає, а так він на залізниці під наглядом майстрів. Маленьких зовсім батьки самі приводять, сидять і чекають, поки вони обидві години "відкочують", – пояснює він.

Охочих – чимало: зараз на дитячій "залізниці" займаються близько 500 дітей, працюють в три зміни: з 10:30 до 13:00, з 13:00 до 15:00, і з 15:00 до 17:20. Наприклад, зараз на один вагон доводиться три провідника. При цьому, після закінчення зміни, багато дітей залишаються і спостерігають за роботою колег.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

"Приємно з дітьми працювати, і тим більше – коли вони зацікавлені в цьому. Деякі приходять на два тижні, потім щось не виходить – і кидають. Але більшість у нас – три роки на навчанні. В основному, починаємо з 7-9 класу. Перші два курси – це курс залізниць, повністю про всі напрямки роботи і про всіх служби. А на останньому році навчання – вони обирають собі спеціальність. Хлопчики зазвичай хочуть бути машиністами, дівчинки – черговими по станції. Також є вагонщики- ходять з молоточками, стукають, на слух визначають, як колісна пара звучить, чи немає тріщини. Ще у нас є квиткові касири і ревізори. Ось у нас маленька дівчинка – чергова по станції", – говорить Олександр Іванович.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

У гуртку діти займаються по суботах і неділях, заняття починаються з 1 жовтня. А для самих маленьких любителів поїздів на дитячій залізниці встановлено макет паровоза з Будапешта.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

"Коли я була маленькою – ми з батьками нерідко приходили сюди їздити на поїзді. Тепер буваю тут з сином, він обожнює потяги! Якщо захоче тут займатися, коли підросте – віддам із задоволенням. Але поки йому три роки, тож ходимо кататися і грати з паровозиком", – розповіла нам киянка Аліна.

До речі, у свята на дитячій залізниці вагони возить раритетний німецький паровоз. Колись його передала Німеччина в складі післявоєнної репарації, і, коли 65 років тому запускали дитячу "залізяку" – паровоз "переїхав" в Сирецький парк.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

"Він такий – єдиний в Україні. Тепер він їздить у свята. Колись його хотіли списати і забрати, а потім зберегли і відновили. В котел закидаються дрова, і на пару він їде. Щоб його запустити – потрібно години дві-три ", – пояснює Олександр Іванович.

У минулі часи на дитячій залізниці курсували три склади – "Орлятко", "Малятко" і "Піонер". Зараз – тільки один. "У нас зараз працює один склад, ми працюємо над тим, щоб більше відремонтувати вагонів і запустити хоча б два", – розповіли нам на дитячій залізниці. А не так давно тут відремонтували коліїї, тож їздити стало набагато комфортніше.

Фото: Данило Павлов, "Сегодня"

Нагадаємо, дитяча залізниця працює по вихідних і святах в Сирецькому парку – з 10.30 до 17.20. Найближчі станції метро – "Берестейська" і "Дорогожичі". Також можна доїхати до зупинки "Бабин яр" на тролейбусах №16, 19, 22, 27 і 35, або на трамваях №14 та 15 до зупинки "І.Шевцова". Вартість квитків – 18 грн для дітей і 24 грн для дорослих. Малюкам до шести років проїзд безкоштовний.

Також безкоштовні заняття в гуртку "Юний залізничник". "Діти отримують теоретичні знання з жовтня по квітень у вихідні дні, і практичні знання з травня по серпень – у вихідні та святкові дні. Також проводяться цікаві спортивні змагання (шахи, настільний теніс, волейбол, футбол), за які переможці отримують цінні призи, а за активну участь в житті КЖД, юні залізничники мають можливість безкоштовно відвідати дитячі залізні колії в інших містах України", – розповіли в гуртку.

Нагадаємо, в кінці квітня Дитяча залізниця в Сирецькому парку Києва відновила роботу після зимової перерви.

Тим часом, в минулому році в Мережі з'явилося барвисте відео з відкриття 63-ї сезону на Дитячій залізниці в Київі.