Дмитро Давтян: "Новий тариф забезпечить ремонт і оновлення столичного транспорту"

17 травня 2018, 09:00

Цього тижня в Київській міській державній адміністрації (КМДА) анонсували підвищення тарифів на проїзд в міському транспорті, що викликало ажіотаж серед киян. В інтерв'ю заступник голови КМДА Дмитро Давтян розповів, як і чому зміниться тариф на проїзд, описав стан рухомого складу і пообіцяв, що для пільговиків проїзд залишиться безкоштовним.

ВАРТІСТЬ ПРОЇЗДУ В СТОЛИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ НАБЛИЗИТЬСЯ ДО ЕКОНОМІЧНО ОБГРУНТОВАНОЇ

- Дмитре Олександровичу, кияни обговорюють підвищення вартості проїзду в громадському транспорті. Називалися різні цифри. Ви можете точно сказати, яким буде тариф?

- Вартість проїзду в Києві зміниться з 14 липня. Для постійних пасажирів поїздка коштуватиме від 6,3 гривні – за умови користування проїзним квитком, для тих, хто здійснює разові поїздки – 8 гривень. Тобто, міська адміністрація встановлює максимально низьку вартість проїзду саме для киян, які користуються проїзними квитками і безконтактними картками. А для тих, хто рідко їздить на комунальному транспорті або гостей міста, проїзд буде дорожче. Ми прийняли компромісне рішення, розуміючи складне економічне становище в країні. Такий тариф дозволить не допустити кризи в транспортній галузі, а також забезпечить комфортні та безпечні перевезення.

- Які основні причини підвищення вартості проїзду в комунальному транспорті?

- Насамперед, невідповідність тарифу реальної вартості проїзду. Коригування окремих його складових, яку здійснили влітку минулого року, дозволило лише трохи наблизити його до реального показника. Разом з тим, з 2015 року в країні в 5,4 раза зросли тарифи на електроенергію, вартість дизельного палива піднялася в 1,5 раза, а вартість шин – в 1,5 раза. За цей же час індекс споживчих цін, яким люблять оперувати статисти, зріс на 183%. Це об'єктивні чинники, на які не може впливати керівництво міста. Але вони безпосередньо позначаються на собівартості проїзду.

- Чи можна говорити, що тариф, який був названий на недавньому брифінгу, об'єктивний?

- Ні, нинішнє підвищення не відображає собівартості проїзду в транспорті. За останніми розрахунками, економічно обґрунтований тариф на перевезення одного пасажира, що враховує всі витрати, становить в метро – 8,27 гривні, в наземному транспорті – 8,77 гривні. Це вище встановлених цифр, але ми розуміємо, що у городян така сума може викликати труднощі, тому мінімальна вартість проїзду – за умови покупки проїзного – становитиме від 6,3 гривні. Нинішнє зростання вартості проїзду є компромісним – тариф все ще буде нижче необхідного, хоча і наблизиться до економічно обґрунтованого.

ВОДІЇ ЇДУТЬ ПРАЦЮВАТИ ДО ПОЛЬЩІ

- Чи була можливість на якийсь час утримати чинні тарифи на проїзд?

- На жаль, ні. Ми і так досить довго стримували зростання тарифу. Зміна вартості проїзду в комунальному транспорті – вимушене рішення, яке довелося прийняти, щоб не допустити транспортного колапсу в столиці. Адже, крім іншого, низький рівень зарплат в транспортних підприємствах призвів до величезного дефіциту кадрів. Наприклад, в метрополітені сьогодні 468 вакансій (5,9% від загального числа співробітників), в "Київпастрансі" – 2434 вакансії (25,8%). Тобто, наші водії, які отримали місцеву освіту і хороший трудовий досвід, не докладаючи особливих зусиль, їдуть до Польщі. Чому? Тому що рівень оплати праці там істотно вище. Щоб уникнути відтоку кваліфікованих кадрів, навчати, утримувати і залучати потрібних фахівців, ми зобов'язані підвищити їм зарплати, а це неможливо без зміни тарифу.

- Чи зміниться якість перевезень після підвищення тарифу на проїзд?

- Безпечні та комфортні перевезення пасажирів – наша ключова мета. Ми не можемо дозволити, щоб, наприклад, в метро сталася надзвичайна подія. Адже цим транспортом щодня користуються мільйони пасажирів. І люди часто не помічають тих робіт, які не бачать, але які здійснюються щодня для підтримки роботи галузі – невеликі або поточні ремонти, точкові оновлення, заміни. Але, безумовно, щоб підтримувати галузь в належному стані, цього недостатньо. Зараз третина всього рухомого складу наземного транспорту вимагає капітального ремонту. Також ремонту потребують трамвайні колії, контактна мережа. У метрополітені вкрай необхідний ремонт ескалаторів (найближчими роками потребуватимуть повної заміни ескалатори на станціях "Арсенальна", "Хрещатик", "Університет", "Вокзальна"), тунельних споруд і станцій, оновлення системи пожежного захисту і освітлення. Ми не можемо випускати на маршрути несправні або небезпечні потяги, автобуси, тролейбуси, трамваї. Але і засобів на закупівлю нових, навіть на планові ремонти, на даний момент не вистачає.

БЕЗКОШТОВНИЙ ПРОЇЗД ДЛЯ ПІЛЬГОВИКІВ ЗАЛИШИТЬСЯ

- Тобто, новий тариф дозволить зробити транспортні комунальні підприємства прибутковими?

- Ні, навіть при новому підвищеному тарифі запропонована система оплати спрямована, насамперед, на захист інтересів киян. І, звісно, такий крок не виведе "Київський метрополітен" і "Київпастранс" зі стану збитковості. Встановлюючи тарифи, ми шукали максимальний компроміс між інтересами пасажирів та економічно обґрунтованими цінами. І "Київпастранс", і "Київський метрополітен" отримуватимуть дотації з бюджету. Але вони будуть значно менше, ніж зараз. А кошти, які бюджету вдасться заощадити завдяки цьому, будуть спрямовані на закупівлю нового рухомого складу, на ремонт, плановий техогляд, на оплату боргів за електроенергію, на підвищення зарплат співробітникам.

- Чи залишиться безкоштовним проїзд для пільговиків?

- Безумовно, питання скасування пільг навіть не піднімалося, це принципова позиція Віталія Кличка. Мер поставив завдання – знайти можливість зберегти всі пільги на проїзд громадським транспортом для пенсіонерів, ветеранів АТО, чорнобильців та інших пільгових категорій населення. І це завдання буде виконано – ті, хто має право на пільги, користуватимуться ними в транспорті.

Сергій Афонін