Як зміниться Київ: у місті впорядкують рекламу та вивіски, а з тротуарів приберуть сміття

9 лютого 2015, 07:55
Особливу увагу влада відведе пішохідним зонам

Приклад з довідника. Так, на думку влади, повинна виглядати комфортна для людей вулиця

У КМДА закінчують розробку Довідника з облаштування міста, основну частину якого презентують в лютому, а в березні за документ проголосує Київрада. "Сегодня" з'ясувала, в чому суть документа. Як виявилося, влада вирішила, нарешті, навести порядок з рекламою та вивісками на фасадах будинків, з покажчиками і інформдоскамі, а також велодоріжками та іншими елементами вулиць. Вже в найближчі кілька років Київ може перетворитися до невпізнання, обіцяють влади: "Інформація в довіднику – це своєрідна планка, нижче якої не можна опускатися. На облаштування Києва, згідно з нормами, буде потрібно не більше трьох років", – говорить заступник директора Департаменту архітектури КМДА Андрій Вавриш. Експерти, втім, не настільки оптимістичні: на їхню думку, на реальні зміни міста підуть довгі роки.

ЗНІМУТЬ ЗА ДЗВІНКОМ. Довідник носить рекомендаційний характер, і в першу чергу розрахований на тих, хто задіяний в облаштуванні міста: архітекторів, дизайнерів, комунальні підприємства та приватний бізнес. Але якщо власник вивіски або рекламного плаката проігнорує нові правила і не демонтує плакат, який не відповідає новим вимогам, городяни можуть дзвонити в КМДА, і Департамент з благоустрою демонтує вивіску самостійно, а власника навіть оштрафує. "Кожен зможе відкрити документ і побачити, що може бути на його вулиці і на фасаді його будинку, а що – ні. І наводити порядок разом з нами", – додає Вавриш.

Реклама

ТРОТУАРИ БЕЗ АВТО. У КМДА нам розповіли, що особливу увагу в довіднику відведуть пішохідним зонам. За словами заступника головного архітектора Андрія Вавриша, такі зони повинні бути повністю вільні від припаркованих авто, і на них не повинні вилазити літні майданчики кафе або МАФи. "У довіднику будуть враховуватися норми низки документів: умови зонування з розміщення реклами, концепція паркувального простору, правила розміщення МАФів та ін.", – відзначили в главку архітектури. Кожен з документів передбачає своє "покарання": припис, складання адмінпротоколу або накладення адмінштрафу.

НОВІ ПАРКИ. За словами начальника відділу ландшафтної архітектури Анни Бондар, в довіднику визначені кілька пріоритетів. Якщо мова йде про парки і сквери, то вкажуть, на таких територіях обов'язково повинні бути лавочки, урни, туалети і фонтанчики з питною водою. Одне з важливих питань – доступність: "У нас і зараз багато людей, які потрапляють в категорію маломобільних (пенсіонери, вагітні, мами з колясками, інваліди). А через війну людей з особливими потребами стає більше. Тому міська середовище має бути комфортною і для них. Десь потрібно знизити висоту бордюру, замість підземного переходу, куди важко спуститися – облаштувати наземний, а десь – встановити зручні пандуси", – говорить Бондар.

ВІЙНА З РЕКЛАМОЮ. Поліпшать і зовнішній вигляд міста, який зараз, на думку КМДА, спотворює засилля вивісок, реклами та іншого візуального сміття. У довіднику же сказано, що, наприклад, вивіски не повинні закривати фасади і декоративні елементи на будівлях, а реклама не повинна бути занадто яскравою, величезною і різношерстою. Так, наприклад, вивіска кав'ярні може виглядати, як невелика чашечка кави з акуратним покажчиком, і не повинна займати півстіни.

Реклама

КИЯНИ – ЗА. У Департаменті архітектури нас запевнили, що всі пропозиції обговорені з громадськістю. Городяни ідею підтримують. "З року в рік влада обіцяє повернути Києву гарний зовнішній вигляд. Я сподіваюся, що хоч цього разу наведуть порядок, і вулиці міста стануть такими, як колись: чистими і затишними", – каже киянин Анатолій Герасименко. Експерти налаштовані не так оптимістично – адже на впровадження норм довідника потрібні ресурси, яких у міста поки немає, наприклад, на облаштування паркінгів. А до тих пір, поки їх не буде, буде вкрай важко змусити автомобілістів прибирати машини з тротуарів. "Щоб побачити реальні зміни, потрібно багато часу і ресурсів. Столиці знадобиться не один рік копіткої роботи – адже важливо переконати всіх учасників процесу в тому, що такі зміни важливі. Крім того, потрібні зміни законодавства на рівні країни. А поки немає гарантій, що вони будуть прийняті", – вважає, у свою чергу, експерт Центру дослідження суспільства Іван Вербицький.

Досвід перейняли у Львова

У главку архітектури зізнаються, що велосипед не винаходять – лише слідують досвіду інших міст. "Подібні документи є в багатьох містах світу. В Україні такий довідник розроблений для історичного центру Львова", – говорить Вавриш. У Львові правил, прописаних у документі, дотримуються всі працюючі в місті бізнесмени. "Цю програму надрукували у вигляді брошури і розповсюдили серед підприємців. Але владі доводилося все одно ходити від магазину до магазину, розмовляти з господарями, просити, вмовляти... Деяких порушників почали демонтувати. І це запрацювало! Я порівняв вивіски тих же брендів у двох містах: Києві та Львові. Вони відрізняються кардинально: у Києві реклама величезних розмірів, і за нею часто ховається історичний фасад будівлі", – зазначає Іван Вербицький.