Микола Поворозник: "Ми не можемо допустити транспортного колапсу"

10 травня 2018, 10:00
Перший заступник голови Київської адміністрації Микола Поворозник розповів нам про плани розвитку транспортної інфраструктури, стан рухомого складу громадського транспорту і перспективи підвищення вартості проїзду

Міський транспорт повинен бути безпечним

Микола Юрійович, одне з найбільш обговорюваних питань сьогодні в столиці – чи будуть підвищені ціни на проїзд в громадському транспорті?

На сьогодні ми лише вивчаємо таку можливість, в той час як фахівці завершують підрахунки в питанні формування нового тарифу. Повинен сказати, що Київ стримував підвищення вартості проїзду стільки, скільки це було можливо. У багатьох містах України проїзд подорожчав цієї весни: в Харкові – в кінці березня, у Львові – в середині квітня. У столиці ж вартість проїзду поки залишається колишньою і точно не підвищиться раніше середини літа.

Реклама

Чим обґрунтовується необхідність підвищення вартості проїзду?

Об'єктивними причинами. Перша – з моменту останнього підвищення тарифів на проїзд значно зросла вартість дизельного палива (з 19,44 до 24,06 гривні за літр), електроенергії (з 1,98 до 2,29 гривні за кВт/год), основних матеріалів, запчастин і комплектуючих. Друга – у нас сьогодні відкриті понад півтисячі вакансій водіїв. У них немає мотивації працювати на громадському транспорті! Деякі йдуть в приватні компанії, багато хто їде працювати в країни Євросоюзу – адже в Європі їм платять набагато більше, ніж в Україні. Якщо тенденція збережеться, то через якийсь час комунальний транспорт просто нікому буде водити. Але ми не можемо допустити такої ситуації, а значить, зарплати водіям потрібно підвищувати, і для цього потрібні додаткові кошти. Ну, і третя причина – необхідність забезпечити безпеку киян. Сьогодні борги підприємств зростають, грошей на нормативні ремонти та закупівлю нового рухомого складу не вистачає. Це позначається не тільки на якості, а й на безпеці надання транспортних послуг.

Як саме позначається?

Реклама

Поясню на свіжому прикладі. У кінці квітня був випадок, коли в трамваї лопнув гальмівний диск, і його осколок травмував 80-річну пасажирку – лікарі діагностували у неї перелом двох кісток гомілки. Такі надзвичайні ситуації не повинні трапляться в комунальному транспорті, послугами якого щодня користуються мільйони киян. Але для того, щоб їх виключити, необхідно закуповувати новий рухомий склад і якісно ремонтувати старий. Так що саме з цих причин – щоб не допустити транспортного колапсу і гарантувати киянам безпеку – ми будемо змушені підвищити вартість проїзду в столиці.

80% рухомого складу не оновлювався понад 20 років

Ви сказали про критичний стан рухомого складу, але ж недавно були закуплені нові автобуси, трамваї, тролейбуси. Їх недостатньо?

Так, за останні два роки столична адміністрація відновила транспортний парк на 100 автобусів, 45 трамваїв і 17 тролейбусів. Але 80% рухомого складу не оновлювалися протягом 20-40 років і, відповідно, неможливо говорити про гарантії безпечної роботи застарілого транспорту. Назву конкретні цифри: з рухомого складу вимагають заміни 320 автобусів, 322 тролейбуси і 215 трамваїв. У столичному метрополітені працює 122 ескалатора, 27 з них відпрацювали вже більше 50 років (відсоток зношеності 98%) і в найближчі роки зажадають повної заміни (зокрема на станціях "Арсенальна", "Хрещатик", "Університет", "Вокзальна"). Оновлення вимагають також об'єкти вентиляційної інфраструктури, системи пожежного захисту і освітлення. Але коштів на все це у транспортних підприємств не вистачає.

Реклама

Наскільки збитковими є "Київський метрополітен" і "Київпастранс"?

На сьогодні, щоб транспортні підприємства Києва працювали, ми дотуємо з бюджету міста 1,8 мільярда гривень щорічно. Як я вже говорив, ці кошти необхідні для оновлення рухомого складу, будівництва нових станцій метро, на заміну ескалаторів, термін експлуатації яких закінчується, підвищення заробітної плати водіям. Також в рамках будівництва та запуску двох станцій метрополітену на Виноградар заплановано придбати 40 вагонів метро для забезпечення графіка руху на Сирецько-Печерській лінії. І на це потрібні гроші.

Впровадимо "єдиний квиток", встановимо засоби обліку палива

У новий тариф буде закладено підвищення якості послуг?

Так буде. Ми ж не просто так говоримо про європейську якість послуг. У планах – впровадження та вдосконалення інтелектуальних систем громадського транспорту: АСДУ (Автоматизована система диспетчерського управління), єдиного диспетчерського центру, "електронного квитка", електронної системи обліку пасажиропотоку, установка засобів обліку палива в автобусах і електроенергії в електротранспорті, нових сучасних зупинкових комплексів – зараз в місті їх 145, в цьому році запланована установка ще 100.

Під час вивчення собівартості проїзду експерти порівнюють вартість проїзду в Європі і у нас в країні?

Так, звичайно, ми беремо приклад з європейських країн, де громадський транспорт працює зразково – хвилина в хвилину. Назву такі цифри для порівняння: у Празі і Варшаві мінімальна вартість разового проїзду в громадському транспорті коштує відповідно 30 і 25 гривень, а в Лондоні ще дорожче – 53 гривні. У нас же зараз всього 4 гривні. Виходить, за рахунок більш високого тарифу, в Європі вдається надавати більш якісні транспортні послуги.

Як буде з пільговиками? Ходять чутки, що через підвищення тарифів скасують безкоштовний проїзд деяким категоріям. Це правда?

Ні. Позиція Віталія Кличка така: безкоштовний проїзд для пільговиків буде збережений. Це стосується пенсіонерів, школярів, ветеранів АТО, багатодітних та інших категорій. Соціально вразливі групи населення будуть захищені.


Аркадій Калюжний