Полювання на "зайців" в транспорті Києва: які права мають контролери та пасажири

13 лютого 2019, 13:37
Права контролерів і пасажирів в транспорті Києва – всі особливості перевірки квитків

Перевірки. У наземному транспорті працюють 130 контролерів «Київпастрансу» / Фото: Анатолiй Бойко

У столичному наземному транспорті рідше ловлять "зайців", але до сих пір часто виникають конфліктні ситуації між пасажирами і контролерами. "Сегодня" з'ясувала, скільки "Київпастранс" заробив на "зайцях", і ще раз переконалася, що права перевіряючих прописані дуже розмито.

Чергова сутичка сталася нещодавно в тролейбусі №27. За версією пасажира, він увійшов з квитком і закомпостував його. Коли в транспорт увійшли контролери, не зміг знайти талончик, каже, можливо, випав. Чоловік хотів вийти на найближчій зупинці, але перевіряючі, як це часто буває, стали його силою утримувати в салоні. Розгляди переросли в бійку.

Реклама

У "Київпастрансі" теж висловилися з приводу інциденту. За їхньою версією, пасажир перший почав бійку. У "Київпастрансі" говорять, що такі ситуації відбуваються кожен день, а заєць в будь-якому випадку зобов'язаний сплатити штраф. Кияни в інтернеті влаштувалит бурхливу дискусію про те, хто винен і хто на що має право.

Читайте також:

МЕНШЕ. За даними "Київпастрансу", на підприємстві працює 130 контролерів. "Їх зарплата в середньому складає 10,3 тис. грн", – кажуть тут. У 2018 року вони оштрафували за безквитковий проїзд 35 535 осіб на суму 4,031 млн грн. Для порівняння, в 2017 році зловили 42,6 тис. "зайців", а в 2016-м – 37,1 тис. Проблема в тому, що законодавство зараз чітко не регламентує діяльність контролерів. Більшість пасажирів напевно знають тільки, що вони повинні бути в формі, з посвідченнями і жетонами.

Реклама

У "Київпастрансі" пояснюють, що контролери керуються трьома статтями КУпАП та посадовою інструкцією. Одна зі статей Кодексу говорить про те, що за безквитковий проїзд накладається штраф в 20-кратному розмірі вартості проїзду (в Києві – 160 грн). Друга, що контролери мають право штрафувати, і третя про те, що штрафи в певних випадках можуть виписувати на місці.

ПРАВИЛА. У посадовій інструкції, яку надали "Сегодня" в "Київпастрансі", більше цікавого. Документом, наприклад, встановлена норма перевірок – 35 щодня. Тут сказано, що контролер має право перевіряти наявність проїзних документів у пасажирів, вилучати недійсні, штрафувати, висаджувати особу без квитка на найближчій зупинці.

Реклама

Щоб збільшити картинку – відкрийте її в новій вкладці

"Якщо пасажир відмовляється оплачувати штраф на місці, а також у разі злісної непокори, викликати поліцію", – йдеться в інструкції. А ось те, що можна силою утримувати пасажира в салоні, нехай це навіть і безвідповідальний заєць, ніде не прописано. Окремо відзначено, що контролер повинен знати правила поведінки в конфліктних ситуаціях і методи компромісного вирішення конфліктів. А при виявленні безквиткового пасажира повинен розібратися в обставинах. Дійсно, вони бувають різні: хтось через натовп передав за проїзд гроші і чекає свій квиток, хтось банально міг і впустити на підлогу.

Читайте також:

Цікаво, що контролери перевіряють не тільки пасажирів, але і співробітників КП. А ще зобов'язані стежити за екіпіровкою рухомого складу (наприклад, за справністю компостерів) і навіть контролювати чистоту зупинок транспорту.

Нагадаємо, Єдина електронна картка, якою в Києві можна заплатити за проїзд як в метро, так і в комунальному наземному транспорті, нарешті надійшла в продаж. З 1 лютого Kyiv Smart Card можна придбати і поповнити в касах на 10 станціях столичної підземки.

Контролери шукатимуть "електронних зайців" за допомогою спеціальних пристроїв, які будуть звіряти дані з валідаторів про зареєстровані поїздки і звіряти з картами пасажирів. Електронний квиток буде дійсний до кінця рейсу, на кінцевих зупинках систему будуть обнуляти, стираючи дані про активні поїздки. Так що "їздити колами" не вийде.