Скандал із закупівлею вагонів київським метро триває: встановлені винні з керівництва метро і міськради

8 червня 2016, 16:54
Комісія розповіла про результати виконаної роботи

Фото: Oleg Totskiy

У столиці не вщухає багаторічний судовий скандал, пов'язаний з придбанням Київським метрополітеном 100 лізингових вагонів у компанії "Укррослізинг". Компанія хоче повернути вагони через невиплату суми лізингового договору і має намір стягнути у метрополітену майже 2 млрд грн, що може дуже зіпсувати міського бюджету.

У суперечливому справі стала розбиратися тимчасова контрольна комісія, створена за рішенням Київради в грудні минулого року. 8 червня члени комісії розповіли про результати виконаної протягом п'яти місяців роботи і надали письмовий звіт. Глава комісії зазначив, що результати звіту є лише припущенням з метою передачі їх для подальшої роботи Київраді і слідчим органам. За даними комісії, в справі виявлені порушення з обох сторін, і є багато невідповідностей.

Реклама

"Справа в тому, що закупівлі вагонів не було, метрополітен купив лише послуги фінансового лізингу у компанії "Укррослізинг". У договорі немає прямого зобов'язання лізингодавця передати вагони у власність. Метрополітен отримав вагони лише в користування і виходить, що за договором "Укррослізинг" може передавати ці вагони у власність, а може і не передавати", – пояснив голова комісії, депутат Андрій Осадчук.

За словами голови комісії, умови невигідного для метрополітену договору були спеціально нав'язані "Укррослізинг". Договір сторони уклали в 2009 році, коли "Укррослізинг" виграла тендер, запропонувавши вагони, 75 з яких були російського походження і 25 українців. Тендер, за даними комісії, провели непрозоро з невідповідністю необхідної документації. 15 жовтня 2009 року по невідомим причинам керівництво метрополітену уклало додаткову угоду до договору на фінансові лізингові послуги, що істотно змінило розмір лізингового платежу. Саме через це угоди сума боргу, яку тепер вимагає компанія, становить майже 2 млрд грн (в документі була прописана прив'язка до курсу долара, який зараз дуже подорожчав по відношенню до гривні).

На той момент вагони коштували 800 млн грн, і виплачувати суму київська сторона повинна була протягом 5 років, до кінця 2014 року.

Реклама

"По ситуації на січень 2014 року метрополітен виплатив 817 млн грн, тобто борг по вагонах повністю погашений", – заявив глава комісії.

Але питання є і до попереднього керівництва київської підземки. За словами Осадчука, комісія встановила кількох винних у ситуації з керівництва метрополітену та міськради, і закликатиме мера відкрити кримінальні виробництва за фактом перевищення повноважень даних осіб.

За даними комісії, в справі існує російський слід, адже "Укррослізинг" безпосередньо пов'язана з російською компанією "ВЕБ-лізинг" (дочірня компанія російського Зовнішекономбанку). У зв'язку з цим мер Києва Віталій Кличко звернувся до РНБО та президента Петра Порошенка з проханням розглянути в цій справі можливість застосування ст. 4 Закону України "Про санкції" за анексію Криму і військові дії на сході країни.

Реклама

Зараз же тривають суди, які почалися в серпні 2015 року. Останній пройшов 13 травня – на ньому Господарський суд Києва задовольнив позов "Укррослізинг" і заарештував 100 вагонів. Але вже 25 травня госпсуд підтримав апеляційну заяву метрополітену і зняв заборону з вагонів. Попереду слухання в основній справі.

У комісії запевняють, що в суді повинні визнати недійсною додаткову угоду і умови самого договору.

"Вагони столиця буде відстоювати в будь-якому випадку. Звичайно, ризик програти є завжди, але за результатами розслідування я впевнений, що закон буде на нашому боці, і місто нічого не втратить", – додав Осадчук.

Проект пропозицій комісії за рішенням справи вже передали в НАБУ і в Київраду для подальшого розгляду.