Таємниці київських звалищ: в смітті знаходять гроші, а відходи перетворюють на матеріал для будівництва доріг

Що в столиці роблять зі сміттям

Щоранку (день, вечір) ми витрушуємо кульок зі сміттєвого відра, зав'язуємо його щільніше і, чортихаючись, вирушаємо до контейнера. Там він змішується з іншими такими ж кульками, контейнер закривається, а годині о п'ятій-шостій ранку нас будить задерикуватий ранковий брязкіт сміттєвоза, який відправляє все добро... До речі, а куди він все відправляє? Кореспондент "Сегодня" проїхався на сміттєвозі, побував на сватці і сортувальному підприємстві і дізнався, чим відрізняється понеділкове сміття від п'ятничного.

Реклама

"НІЧНА РОБОТА": ЇДЕМО НА СМІТТЄЗВАЛИЩЕ НА СМІТТЄВОЗІ

Ранній ранок. Троєщина. По двору, заставленому машинами мешканців, пробирається величезний білий сміттєвоз МAN. У кабіні – водій Микола Федорович. Двоє операторів – Юра і Юра – хвацько підтягують контейнери до машини. Працюють дуже швидко, за лічені хвилини двір очищений, машина розвертається, щоб їхати далі.

Реклама

2_26

Оператори. Працюють дуже швидко, прибирають подвір'я за пару хвилин. Фото: Сергій Ніколаєв

Я застрибую в кабіну. Запаху тут немає. Їхати на сміттєвозі незвично, але зручно: вкрай висока посадка.
- З другої ночі їжджу, – рас¬сказивает Микола Федорович. – Лягаю о шостій вечора, прокидаюся за двадцять хвилин до першої. Проходжу контроль на фірмі, отримую маршрутний лист і виїжджаю. Забираю контейнери двох жеків і клієнтів – ресторанів, ТРЦ, ОСББ. Можна виїжджати пізніше, але незручно: контейнери ресторанів і ТРЦ краще забирати вночі, коли немає машин. У будинків – вранці, коли всі роз'їдуться. Тим більше вранці – пробки. За ніч прибираю близько 200 контейнерів. Це дві "ходки" на звалище. Зміна займає близько дев'яти годин.

Реклама

Микола Федорович веде машину впевнено, лавіруючи між автомобілями на вузьких під'їзних доріжках.
- Я раніше в центрі працював. Дуже складно. Багато машин, постійні пробки. Працювати можна тільки вночі, а проїхати до контейнерів майже неможливо.
- А сміття околиць і центру відрізняється?
- У центрі викидають понад цінні речі, вторсировину: упаковку від товарів, папір, пластик, метал. А тут багато піску, будматеріалів, каміння викидають.

Підбираємо останні контейнери і збираємося на звалище. Микола Федорович відправляє операторів по домівках.
- Взимку працювати складно. Двори уставлені машинами, які не чистяться, контейнери завалені снігом і примерзають. А ще буває: стоїш на схилі, двигун працює, і сміттєвоз починає потроху ковзати на льоду, прямо у припарковані автомобілі ...

Ми їдемо через Поділ, де збираються ранкові пробки.
- А ви давно працюєте? І як взагалі вирішили стати водієм сміттєвоза? Робота брудна.
- Дев'ять років уже. Щодо брудної – не згоден. Ви ж зі мною в кабіні, нічим тут не пахне. А кар'єра почалася просто: побачив оголошення в газеті, подзвонив. І не шкодую – зарплата хороша, спецодяг, страховка, сам собі господар, по суті.
- Найцікавіші випадки на роботі?
- Їду вночі, машина обганяє, блимає фарами. Зупиняюся, думаю: буде розповідати, що я його подряпав у дворі. Підбігає мужик, каже: ви забираєте Березняки? Я йому: ні. А хто прибирає? А навіщо? І тут мужик видає: розумієте, викинули старий піджак, а там в кишені п'ять тисяч доларів заховані були. Такі випадки взагалі нерідкі. Товариш розповідав, приїхала до них на звалище жінка працювати. Пропрацювала день – і пропала. Він мені розповідає, мовляв, злякався – травня мало що могло статися. На наступний день знайшлася, дзвонить, заявляє, що знайшла 40 тисяч доларів і кидає роботу. Один двірник в центрі знайшов дипломат з 80 тисячами доларів. Але свідомий був – здав у міліцію. Що там далі відбулося, я не знаю. Був і страшний випадок. На моєму маршруті, на вулиці Беретті, стояли контейнери для роздільного збору Я забрав "чорні ящики" (звичайні сірі контейнери. – Авт.), А потім дізнався, що в жовтому контейнері було немовля, його двірник знайшов ...

ЧАЙКИ І ВІНКИ. Під історії Миколи Федоровича ми наближаємося до полігону. Це – ТПВ-5, знаходиться в селі Підгірці. Сюди звозять майже всі побутові відходи міста та кількох навколишніх сіл. Заїжджаємо на зважування (13,4 тонни) і вирушаємо на саме звалище. Воно величезе. Один сміттєвоз викидає відходи, які трамбує гігантський бульдозер з металевими траками. У черзі – ще кілька машин, включаючи... самоскид, повний похоронних вінків. Пахне тут дивно: гниюче сміття змішується зі "свіжими" запахами апельсинових кірок, в ніс вдаряє запах солодкості й розкладання.

3_18

"Похоронне сміття". На ТПВ-5 вивозять незвичайні вантажі. Фото: Сергій Ніколаєв

Сміттєвоз перед нами застряг, його висмикують трактором – і "на викид" заїжджаємо ми. Вантажівка перемелює колесами залишки їжі, пластику, паперу, старих ляльок і всього того, що люди викидають в контейнер. Навколо, куди не кинеш погляд, біло-сірі гори сміття. І чайки. Десятки тисяч чайок кружляють над звалищем, то злітаючи, то опускаючись вниз.

Ми скидаємо все зайве, величезний МАN стає легше – і виїжджаємо назад. Микола Федорович їде здавати машину, а у нас ще багато роботи. Тому що ТПВ-5 – основне місце, куди вивозять сміття з Києва, але далеко не єдине.

ПЛАНИ: ЧЕРВОНИЙ ЯЩИК І ЗАВОДИ


Директор КП "Київкомунсервіс" Євген Русин чекає нас в старенькому двоповерховому будинку. Сходи тут дерев'яні, а на стінах висять дитячі малюнки. Кабінет старенький стіл, на ньому ноутбук, біля стіни – шафа з паперами і величезна карта міста.
- Скільки перевізників працює в місті? І скільки відсотків сміттєвого ринку ви покриваєте?
- Офіційних, з ким у нас договори, – сім. Ми обслуговуємо 60% населення у всіх районах, крім Солом'янського та половини Дарницького. У решту 40% входять приватні жеки, ОСББ та відомче житло. Вони укладають договори з перевізниками самі.
- Скільки в місті сміттєвих контейнерів?
- У нашому віданні – 10500 сірих контейнерів для "мокрого" сміття та 2,5 тис. – роздільних, жовтих. Потрібно ще 2,5 тисячі. На два "сірих" має припадати один "жовтий".
- І все це везуть на звалище?
-Ні. Є сортувальні станції, є завод "Енергія", який починає опалювати частину Харківського масиву. Ми домовилися, що завод буде завантажений. Перевізників відлякували тарифи – 127 грн/тонна. Тепер є інший варіант: перевізник бере на себе зобов'язання завозити на "Енергію" певну кількість сміття. Якщо він справляється, тариф становитиме 87 грн/тонна. На звалищі ця цифра коливається від 66 до 107 грн/тонна, так що перевізнику вигідніше везти відходи на "Енергію" – менше їхати, і дорога явно краще.

1_25

"Монстр-утилізатор", на думку комунальників, допоможе населенню сортувати відходи. Такі скоро з'являться. Фото: Сергій Ніколаєв

- Які плани на майбутнє?
- Планів багато. В першу чергу – впровадження сортування сміття серед населення. Тобто збільшити число "жовтих" контейнерів. І, щоб залучити населення, разом з громадськими діячами ми їх забавно розмалюємо, перший такий контейнер вже готовий, стоїть у нас у дворі. Але це тільки початок. Ми розуміємо, що звалище своє відживає, тому в Києві буде побудовано чотири сортувальних заводи, після чого ми переукладемо договори з перевізниками, і вони будуть везти все туди. Кожен завод зможе сортувати близько 250 тис. тонн на рік, цього цілком вистачить для потреб міста. Інвестиційний конкурс проведемо в 2015 році. Крім того, в "Програмі поводження з відходами на 2010-2015 роки" закладено поява ще одного контейнера – червоного кольору, захищеного від вандалізму, для небезпечних відходів: ртуть, енергозберігаючі лампи, градусники, акумулятори, батарейки, електроприлади, побутова техніка. Все те, що, потрапляючи в грунт, отруює її. Перші червоні контейнери з'являться вже через місяць.
- Одним тільки червоним обійдетеся?
- Якщо робити все правильно, контейнерів має бути шість. Жовтий для пластику, зелений для паперу, синій для скла, чорний для металу. Червоний – небезпечний, сірий – органіка.

СОРТУВАННЯ. ВТОРСИРОВИНА І ШЛАК ДЛЯ ОБСИПАННЯ ДОРІГ


Взагалі-то, сортуванням сміття в цивілізованих країнах займаються самі жителі. У Києві цей проект перманентно вводиться вже років п'ять. Але до цих пір залишається безліч будинків, під якими жовтих контейнерів немає. Тому деякі перевізники взяли ситуацію в свої руки. І сортують сміття самі. Ми вирушили до людей, яких міська влада вважає зразком для наслідування і побачили, як вміст сміттєвих ящиків перетворюється на сировину для корисних речей.

Замість звичайних контейнерів, цей перевізник ставить власні – величезні бетонні мішки, закопані в землю. Зверху – акуратна чорна кришка. Всередині – полімерний мішок. Час від часу (раз-два в тиждень) приїжджає великий сміттєвоз. Водій працює один – при цій технології оператори йому не потрібні. Він керує стрілою за допомогою пульта дистанційного керування (як у машин, літаків, вертольотів та інших радіокерованих моделей, які так всім подобаються). Стріла чіпляє кришку, піднімає полімерний мішок (термін служби якого становить близько 10 років) – і переносить все у сміттєвоз. Потім все відправляється на сортувальну станцію під Борисполем.

5_09
Чудо-машина. За кілька хвилин спустошує контейнер. Фото: Сергій Ніколаєв

Станція зустрічає нас високими воротами. Перед ними, лівіше, вкопаний в землю зразок контейнера. На території – бетонні мішки, гора шлаку, гуртожиток, упакована вторсировина і приміщення, де знаходиться конвеєр і прес.
- В ангар ми завозимо сміття, – пояснює управля¬ющій директор підприємства Рудольф Ловчев. – Потім фронтальний навантажувач вантажить його на транспортер.

Стрічка транспортера заходить в робоче приміщення. Там трудяться люди – збирають з повзучої стрічки вторсировину. Поруч з ними – отвори, куди скидають відсортовану сировину. Працюють двадцять чотири людини, сміття ділиться на дванадцять фракцій. Перші рвуть мішки і викидають вниз, ті, хто стоїть далі, відбирають пластик, метал, папір, картон, залізо, алюміній, поліпропілен і так далі. Одного ПЕТу близько десяти видів.

4_11

Стрічка. Працівники ділять відходи на дванадцять фракцій. Фото: Сергій Ніколаєв

- І що далі?
- Все сортується і складується на території. Коли набирається робочий об'єм якоїсь фракції – одна фура, скажімо, темного ПЕТу, вона вивозиться на переробку. Папір їде в Малин, хімія (упаковка миючих засобів, ящики) – в Черкаси, алюміній і чермст – на київські підприємства. За добу ми переробляємо 100-120 тонн сміття.
- А залишки? Органіка і так далі?
- "Хвіст" їде на завод "Енергія", спалюється за допомогою природного газу, а шлак повертається до нас – он на ту гору, – Ловчев показує на величезний сіро-чорний пагорб. – Там стоїть транспортер, ще раз відбирається метал, а решта – на відсипання доріг. Ми використовуємо 100% сміття. Навіть опалюємося самі – котельні працюють на дереві та відходах.

Ми виходимо із сортувальної станції, Рудольф показує на ряди бетонних мішків.
- Ось тут хочемо побудувати сортувальний завод, як на Заході, щоб все робили роботи. Люди ж будуть відбирати лише великогабаритне сміття. Для цього зараз вивчаємо морфологію сміття, коли, що і в яких обсягах викидають, щоб правильно прописати програму. Цикл вивчення закінчиться навесні.

- А є різниця, скажімо, між понеділковим і п'ятничним сміттям?
- В Україні сміття відрізняється від західного. Багато органіки. У США, приміром, люди не купують стільки їжі, щоб її викидати. Багато скла. А після п'ятниці збирається дуже багато ПЕТу. Але найкращий сміття – після вихідних. Люди випивають, роблять ремонти і так далі. Тому є і скло, і ПЕТ, і метал.

По дорозі назад до воріт дізнаюся, що існуючі сортувальні підприємства з 100% сміття отримують лише 5-7% вторсировини. Тут – 30%. Але є й мінуси. По-перше, обходиться все це недешево – машини дорогі, контейнери теж. По-друге, мішок не скрізь можна вкопати, а в багатьох місцях (в центральних районах, наприклад) немає місця, щоб розгорнути стрілу. Поки у підприємства двісті точок по місту.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64537.33

Bitcoin Cash (BCH)

481.19

Binance Coin (BNB)

555.52

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum Classic (ETC)

26.02

Litecoin (LTC)

80.7

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Вони нас підтримали
легенди спорту

ВЕЙН ГРЕЦЬКІ. Ми всі згодні, що це безглузда війна. Ми всі бажаємо всім в Україні всього найкращого та молимося за них.

ПЕЛЕ. Я надсилаю свою солідарність народу України. Я молюся і прошу Бога, щоб запанували мир, свобода та любов

ДОМІНІК ГАШЕК. Кожен дорослий у Європі добре знає, що Путін – божевільний убивця, і що Росія веде наступальну війну проти вільної країни та її народу.

ПАОЛО МАЛЬДІНІ. Ніхто не очікував побачити війну на європейській землі, ми хочемо бути на боці народу України.

КЛАУДІО ТАФФАРЕЛ. Дорогі друзі, українці! Наразі весь світ стежить, хвилюється та обурений тим, що відбувається в Україні. Бажаю, щоб на вашу землю якнайшвидше повернувся мир.

1 /2
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.28

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти