У Києві з 1 листопада оголошено старт роботи системи, яка дозволить платити за поїздки в наземному транспорті так само, як в метро – за допомогою спеціальних електронних карток. У салонах нових тролейбусах встановили валідатори – помаранчеві пристрої, до яких потрібно підносити картку, щоб розрахуватися за проїзд.
На екранах вже кілька днів відображалося повідомлення про те, що система – в тестовому режимі. Багато киян чекали початку листопада, щоб скористатися картками при оплати проїзду. Однак, нововведення для простих пасажирів так і не запрацювало.
Електронний квиток є, але його немає
Насамперед, ми вирушили за спеціальною карткою. За словами чиновників, ці картки повинні продаватися в кіосках – там же, де талони і проїзні. Однак, в касі на трамвайній зупинці, зокрема, на Контрактовій площі, – нам сказали, що електронних карток наразі немає – їх не завезли.

"Є наразі тільки звичайні проїзні", – розповіла продавець.
У кіоску на Контрактовій картки не знайшлося. Фото: Міла Князьська-Ханова, "Сегодня"
Валідатори теж наразі є не скрізь: ми не помітили пристроїв у жодному трамваї, що курсує, наприклад, на Подолі.
Трамваї наразі без валідаторів. Фото: Міла Князьська-Ханова, "Сегодня"
Однак "гаджет" знайшовся в тролейбусах на маршруті №42. На екрані – незмінний напис, який повідомляє, що система працює в тестовому режимі. Підносимо до нього банківську картку з paypass – і... нічого не відбувається, валідатор лише моргнув зеленою лампочкою.
"Вони наразі не працюють, картки ще не запрограмували", – пояснив нам кондуктор.
За словами кондуктора, незабаром в салонах з'являться плакати з інструкціями, які пояснять пасажирам особливості електронної оплати. Але коли система запрацює – він не знає.
"Точно в цьому тисячолітті", – іронізує чоловік.
Також кондуктор уточнив, що валідатор найближчим часом не прийме банківських карт з Рaypass, так само як не відреагує на сигнали з мобільних додатків, які, наприклад, дозволяють розрахуватися за допомогою телефону в касах супермаркетів. Тож, незважаючи на заявлений старт роботи Е-квитка, він, за фактом, так і не з'явився.
Пояснення чиновників: система працює, але перевірити її може не кожен
У КМДА в день старту уточнили: електронні квитки запущені виключно в тестовому режимі. З початку листопада фахівці перевіряють систему, шукають і усувають в ній слабкі місця і повноцінно вона наразі не працює.
"Підкреслюю, що це технічне тестування, яке проводитимуть профільні фахівці під контролем Департаменту інформаційно-комунікаційних технологій. На час цього тестування у продажу квитка не буде. Лише після того, як фахівці все перевірять, ми запустимо систему в дослідну експлуатацію і нею зможуть користуватися громадяни", – повідомив заступник голови КМДА Дмитро Давтян.
За попередніми розрахунками, тестуватимуть роботу валідаторів два місяці – до Нового року. І тільки після цього система буде доступною для пасажирів у дослідній експлуатації. Під час неї можна буде розраховуватися за поїздки як електронними квитками, так і звичним способом – пробиваючи в компостері талони.
Загалом, до 1 листопада наступного, 2019 року, проїзд в наземному транспорті надаватиметься за:
- електронними квитками у вигляді транспортної картки або одноразового QR-коду
- проїзними квитками (талони, які потрібно компостувати)
- посвідченнями або довідками, що дають право на пільговий проїзд відповідно до законодавства,
- студентськими і учнівськими квитками, виданими навчальними закладами до 1 серпня 2019 року,
- Карткою киянина
Після проведення дослідної експлуатації систему оплати через валідатори планують ввести в промислову експлуатацію з 31 жовтня 2019-го на всіх видах міського пасажирського транспорту.
Як повідомлялося раніше, оплатити проїзд можна буде декількома способами: "Карткою киянина", одноразовими талончики з QR-кодом і пластиковою електронною карткою (вартістю 40-50 грн), яку власник зможе поповнювати поїздками за принципом карток на метро. Обмежену кількість карток, як розповів сайту "Сегодня" директор департаменту інформаційних технологій КМДА Юрій Назаров, роздадуть тим, хто візьме участь в тестуванні системи.