Як відновлювали трамвайний рух в Києві після війни

До кінця 1946 року трамвай був і залишався головним і єдиним перевізником пасажирів у столиці

Під час другої світової війни на лівому березі Києва трамвай зазнав непоправних втрат: були розграбовані і повністю знищені трамвайне депо ім. Фрунзе, дистанція колії, тягова підстанція – всі будівлі і рухомий склад (68 моторних і причіпних вагонів) були спалені, шлях розібраний і використаний окупантами для будівництва оборонних споруд, а 25 кілометрів контактного проводу було зрізано і вивезено до Німеччини.

З кінця вересня 1943 року Київ стали залишати німецькі фірми та їх співробітники. При цьому намагалися вивезти все, що було можливим: обладнання, метал, особливо кольоровий, та інші ресурси.

Реклама

У період окупації в Києві та області, незважаючи на жорстокий терор, успішно діяли підпільні організації. Однією з найбільших і ефективно діяли в Києві організацій була підпільна організація "Київський трамвай".

У середині жовтня 1943 року в одному із закритих приміщень депо ім. Шевченко (вул. Горького 52-54) зібралися представники підпільних організацій київського трамвая з метою розробки і здійснення заходів щодо збереження підприємств від знищення їх окупантами. На нараді були намічені заходи щодо збереження київського трамвая: розосередження рухомого складу по тупикам і кільцям, приховування цінного обладнання, інструментів і матеріалів тощо, а також про призначення чергової охорони підприємств. Ці заходи здійснювалися до самого визволення міста. А в середині жовтня 1943 трамвай був зупинений.

screenshot_1_26

Реклама

У листопаді 1943 року звільнений Київ являв собою вимерлий місто – практично без жителів, без води, без електроенергії, без міського транспорту, з вирубаними парками і садами, з підірваними і згорілими будинками, з Хрещатиком, який рваною раною зяяв на тілі міста, з ліквідованої промисловістю і доведеним до крайнього виснаження міським господарством, в тому числі і з трамвайним господарством.

Стояла незвична тиша, пахло димом і гаром, місцями ще догорали визрівання будівлі та промислові об'єкти. На стінах будинків ще висіли накази німецького командування і міської адміністрації, на тротуарах і мостових, покритих товстим шаром опалого листя, валялися консервні банки, сигаретні коробки, обривки газет, книг і журналів, а також уривки документів установ і організацій окупантів.

Тікаючи з Києва та виконуючи наказ про повне знищення міста, окупанти мінували, підпалювали або підривали найважливіші міські об'єкти, в тому числі залізничний вокзал, Київський університет, Маріїнської палац, публічну бібліотеку, цирк, будинок оборони, частина будівель КПІ і ряду інших інститутів , частково електростанції (КРЕС і ЦЕС), водопровід, хлібозаводи, залізничне господарство, у тому числі шляхи, депо та багато іншого. На щастя, підпільникам київського трамвая вдалося зберегти від знищення майже всі трамвайні і тролейбусні депо і служби, значну частину рухомого складу, завод, свої електростанції і частина підстанцій, дистанції колії, більшу частину трамвайної колії і частково контактну мережу. Не вдалося лише зберегти трамвайне господарство на лівому березі – повністю знищене.

Реклама

screenshot_4_06

Внаслідок військових дій і експлуатації в період окупації всі основні засоби київського трамвая були доведені до крайності і вимагали відновлювальних ремонтів. При цьому найбільший збиток був нанесений контактній мережі і шляхам.

Вже вранці 7 листопада 1943-го був виданий наказ №1 по Управлінню київського трамвая, яким відновлювалася його організаційна структура і почалася практична діяльність всіх його підприємств після звільнення міста. Це був, мабуть, найперший наказ в Києві про початок діяльності підприємства з усіх інших міських підприємств і організацій.

screenshot_2_11

Так їздили кияни на трамваях в 1944 році

До війни (1940 р.) протяг трамвайних колій становило 210,7 км.о.п. За час окупації було зруйновано або пошкоджено 39 км.о.п, у тому числі 30 км.о.п пасажирських шляхів і 9 км.о.п вантажних, службових і паркових шляхів. Для відновлення колійного господарства належало виконати величезний обсяг робіт. Зокрема, очистити шляху від навалів цегли і щебеню після вибухів, прибрати загороди і барикади від металобрухту, прибрати шляху від завалів і кам'яної кладки після вибухів мостів, очистити шляху від повалених дерев, засипати вириті окопи під коліями і воронок від вибухів снарядів тощо.

screenshot_5_05

В результаті виконаних робіт по шляху та мережі були проведені в стану придатне для експлуатації, правда з обмеженою швидкістю, кілька маршрутів. У січні 1944 року почали працювати наступні маршрути: №13 (Червона пл. – Галицька пл.), №9 (Червона пл. – Вул. Червоноармійська), №7 (Бессарабка – вул. Польова), №11 (Червона пл. – Петропавлівська пл.), №1 (Площа героїв Перекопу – Завод ім. Дзержинського), №4 (Площа героїв Перекопу – Кабельний завод). Однак, всі ці маршрути в першому кварталі 1944-го працювали з великими перебоями через порушення в електропостачанні. Крім того, ще з 10.12.1943 року стала працювати відновлена вантажопасажирська лінія Буча – Пуща-Водиця – Петропавлівська пл., вкрай необхідна місту для вивезення палива та будматеріалів у тому числі 16 і 19 метрових колод для відновлення мостів. Через відсутність тут електроенергії ця лінія стала працювати на тепловозній тязі. Тут працювали від 2 до 4 тепловозів з причіпними вантажними трамвайними платформами, які на Петропавлівській пл. перечіплялися до моторних трамвайних вагонів і далі слідували в місто на електротязі.

На 1 січня 1944-го загальна довжина шляхів становило 171,7 км.о.п, у тому числі експлуатованих шляхів 129,7 км.о.п і не експлуатованих – 42 км.оп.

Починаючи з лютого по листопад 1944-го було відновлено зруйнованих і пошкоджених шляхів 68 км.о.п., капітально відремонтовано 2 км.о.п. і побудовано нових – 4,5 км.о.п.

screenshot_6_02

Після виконання цих робіт було введено в експлуатацію ще 6 маршрутів, а саме №22 (Бессарабка-вокзал), №6 (Галицька пл. – Ж.д. перетин), №12 (Червона пл. – Пуща-Водиця), №2 (пл. Героїв Перекопу-вокзал), №15 (пл. Героїв Перекопу – Червоноармійська) і №10 (Завод ім. Дзержинського – вокзал). Таким чином, в Протягом 1944 року було введено в експлуатацію 12 маршрутів загальною протяжністю 145 км.оп. Однак, через незадовільний стан колії та рухомого складу встановлювався тільки послідовний режим руху (15-20 км/год). Час роботи пасажирського руху устнавліваются з 630 – 700 годин до 20 годин.

У грудні 1943 року і в січні-лютому 1944 року працівниками Служб шляху і будівель і енергогосподарства КТТ були побудовані дві тимчасові вантажні гілки по парній і непарній сторонам Хрещатика для вивезення на Либідську звалище будсміття від зруйнованих будівель і підвезення будматеріалів. Ці дві гілки пропрацювали до середини 1946 року.

screenshot_7_01

За 1944 рік було перевезено 24,8 млн пасажирів, що становило всього лише 9% перевезень 1940-го (278 млн пасажирів). Було також перевезено 28 000 тонн різних вантажів в основному з Хрещатика і з Пущі-Водиці. На довоєнний рівень за обсягом пасажироперевезень київський трамвай вийшов лише до 1960 р. Слід зазначити, що практично до кінця 1946 трамвай був і залишався головним і поки єдиним на той час перевізником пасажирів у нашому місті, бо ті дві – три десятки розбитих тролейбусів і автобусів (разом) ще не грали скільки-небудь істотну роль у забезпеченні внутрішньоміських пасажироперевезень. Надалі ще довгі роки трамвай все ще залишався головним, але вже не єдиним видом громадського транспорту в місті до 1960 року. Так, цього року обсяги пасажироперевезень між видами міського транспорту розподілилися наступним чином, млн. Пасажирів:

• трамвай – 284,4
• тролейбус – 177,9
• автобус – трохи більше 50

З розвитком мережі метрополітену, що почався в кінці 1960 років, трамвай поступово став втрачати свою чільну роль. Однак, київський електротранспорт (трамвай і тролейбус разом) ще до 1984 року здійснював до 50% всіх внутрішньоміських пасажироперевезень.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64179.49

Bitcoin Cash (BCH)

481.2

Binance Coin (BNB)

560.35

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum Classic (ETC)

26.36

Litecoin (LTC)

81.32

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Вони нас підтримали
легенди спорту

ВЕЙН ГРЕЦЬКІ. Ми всі згодні, що це безглузда війна. Ми всі бажаємо всім в Україні всього найкращого та молимося за них.

ПЕЛЕ. Я надсилаю свою солідарність народу України. Я молюся і прошу Бога, щоб запанували мир, свобода та любов

ДОМІНІК ГАШЕК. Кожен дорослий у Європі добре знає, що Путін – божевільний убивця, і що Росія веде наступальну війну проти вільної країни та її народу.

ПАОЛО МАЛЬДІНІ. Ніхто не очікував побачити війну на європейській землі, ми хочемо бути на боці народу України.

КЛАУДІО ТАФФАРЕЛ. Дорогі друзі, українці! Наразі весь світ стежить, хвилюється та обурений тим, що відбувається в Україні. Бажаю, щоб на вашу землю якнайшвидше повернувся мир.

1 /2
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.28

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти