Хіба цесвято -ДеньКонституції?Усі 19років існуванняОсновногозаконутільки й говорять , що йоготреба міняти.Президенти неупускалиможливостіповернутиКонституціювпотрібномудлясебе напрямку-в 2004 -му(післяпершогоМайдану ) , в 2010- му,в 2014роках.Замістьтого,щобзмінювати життяукраїнців іпроводити реальнірадикальні реформи , лідериперекроювалитекстдокументавсвоїх інтересах.ДляукраїнцівДеньКонституції- простозайвийденьна додатокдо вихідних.
Зате миточнознаємо,на що витрачаєцітри вихіднихпрезидентПетроПорошенко.Вінпообіцяв " дуже уважно "вивчитирекомендаціїКонституційної комісіїщодо змін до Конституціїщодо децентралізаціїідо ранку вівторкавнестипроект зміндо парламенту.
Продовженнятакожзаздалегідь відомо- докінця літайогосхвалятьдепутати , потімКонституційнийсуд , ана початку осенідокументотримаєне менше 300 голосіву Верховній Раді.
Перше, що хочетьсявідзначити – цеповне ігноруваннягласностіу ході підготовкизмін .Колияпишуці рядки,внавколополітичному середовищіплодятьсядомислипро змістреформи.Впершу чергу , яким чиномпрописанийособливийстатусчастиниДонбасу -самий неприємнийдляУкраїнипунктугодМінська -2.
Зрозуміло, чомудляПетраПорошенканеобхідністьтерміново надатибільш широкіправарегіонам іособливіправанеконтрольованимтериторіямвиявилася вимушеною .Він , опинившисьне встані протягомбільше рокудосягтимиру,наочахвтрачаєзовнішню підтримку .Прицьомуризикуєзалишитивиснаженуекономічною кризою івійськовими діямикраїнубеззахідної фінансовоїдопомоги.
Відомо, щодокументписалине члениКонституційної комісії , про щовони саміз образоюговорять.Підозрілошвидко,за паруднівзамість звичайнихдекількох тижнів , проектотримав схваленняЄвропейської комісії"Задемократію черезправо",більш відомоїяк Венеціанськакомісія.
Члени цьогоконсультативногооргануз конституційного праваприРаді Європилишевисловили претензіїз приводунадмірногоперерозподілуповноважень на користьпрезидента,якімало несуперечатьпоняттюдецентралізації.Як справжнійбізнесмен , ПетроПорошенко , схоже, незмігвтриматися, щоб невиторгувати собітакі повноваження, якіне снилисянавітьВікторуЯнуковичу.
Наприклад, коливкінці 2013 -го-початку 2014 рокумісцеві радизахіднихобластейсталипереходитинабік Майдану , тодішнійпрезидентнічого не міг зцим вдіяти .Азгідно з проектомзмін до Конституції , президентзможевбудь-який моментрозпускатиоргани місцевого самоврядування тавідправляти у відставкуобраного керівниканаселеного пунктуаж доголови сільради .
Президентзможепризначатисвого представника,такзваногопрефекта ,повновладногогосподаряврегіоні,замістьнинішнього керівникамісцевої адміністрації , якому,теоретично , місцеві радизараз можутьвисловити недовіру ідомогтисяйого відставки.
Префектж( підконтрольнийпрезиденту,хоча й , з урахуваннямзауважень Венеціанськоїкомісії , підзвітнийКабміну ) зможезатверджувати актиорганів місцевогосамоврядування абоскасовуватиїх.Він отримаєправоуправлятивсією територієюпісля розпускумісцевої ради абовідставки мерацілийрікбезвсякихдострокових виборів.
Отже , місцеві радибудутьнагачкуу президента , аїх рішення-цілком залежативідйого представника .
Обіцянадецентралізаціяобертається ,навпаки , посиленнямконтролюз боку Києваі, як наслідок ,консервацієювлади.Можнапояснити ценеобхідністю контролюфінансів :центр нехочепередаватирегіонахгроші , побоюючись, щоз місцевих бюджетівїхрозкрадуть .
З іншого боку,дочекаємосямісцевих виборів25 жовтня іподивимося,чи не скористаєтьсясвоїм новимконституційним правомпрезидент , наприклад, якщовХарковівибори меравиграєГеннадійКернесабо в рядіміських іобласних радПівденного Сходубільшістьотримає" Опозиційнийблок ".
Напевно, цемало хвилюєзахіднихучасниківмінськихпереговорів, які , з початкомдецентралізаціїяк важливої умовиМінська -2,всювідповідальність за події внашій країні можутьперекластина Київ.Мінська -3може і не бути , як іМайдану -3.Адже цепро БританіюговоривВінстон Черчілль :" Коли нашікоролівпротиріччіз нашоюконституцією , ми міняємонашихкоролів" .