Чищення зливнівок в Києві: як місто рятують від підтоплення та що при цьому знаходять

27 березня 2019, 14:39
На Подолі прибирання роблять частіше через вузькі труби, а в системі водовідведення зустрічали кошеня

/ Фото: Анастасія Лесик

У Києві з настанням весни почався сезон дорожніх робіт. Поки ремонтні бригади "Київавтодору" латають ями і укладають новий асфальт, їх колеги, які відповідають за роботу систем водовідведення з доріг, роблять велике "прибирання" – упорядковують зливоприймачі і труби, в яких за зиму накопичилося чимало сміття.

Реклама
/ Фото: Анастасія Лесик

Таке прибирання – дуже важливе, оскільки в разі засмічень проливні дощі можуть призвести до підтоплень вулиць – вода не зможе "піти" в каналізацію. "Сегодня" побували на чищенні водовідвідної системи на вулиці Кирилівській і з'ясували, як місто рятують від можливих підтоплень на дорогах.

Реклама

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

Як часто чистять зливнівку і навіщо це потрібно робити

Зазвичай зливостоки на дорогах чистять кілька разів на рік, але тут, на Кирилівській, це роблять як мінімум раз на місяць. На вулиці є кілька ділянок, які проходять під схилами пагорбів, і зливнівки часто засмічуються. За системою тут стежать з особливою увагою: старі комунікації не дозволяють прийняти той обсяг води, який приходить з проливними дощами, тож важливо, щоб в них не було засмічень.

"Дуже багато намивають: дренажні води глину несуть, і листя зі схилів, і різне сміття, яке викидають люди", – розповів сайту "Сегодня" Олександр Заїка, начальник відділу гідротехнічних та інженерних споруд Подільського району.

Реклама

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

Робітники кажуть, що основні проблеми для системи відводу води – так звані залпові дощі.

"Всі занижені місця в Києві – про них всі знають і звертають на них увагу в першу чергу. Після злив відбувається ревізія і очищення. Наносить все. Навіть якщо поруч немає схилу – вітер приносить з найближчих смітників кульки та інше сміття", – розповіли нам співробітники "Київавтодору".

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

У службі зазначають, що на Кирилівській – кілька таких проблемних місць. Справа в тому, що колись тут була промзона з великою кількістю відкритого грунту, зарослого травою. Тоді частина води йшла в землю. У нинішній час заводи не працюють і на їх місці з'явилися склади і офіси, землю вкрили асфальтом. Тож вузькі труби водовідвідної системи не відразу можуть відвести нинішній обсяг дощової води. Тому їх чистять після кожного проливного дощу і тоді "велика вода" йде з доріг за 10-20 хвилин.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

"Прибирання" на Подолі: як чистять і що знаходять

Насамперед, робочі прочищають ями зливоприймачів, їх глибина – від 80 до 120 сантиметрів. Великі чавунні решітки піднімають залізними ломами. Кожна важить від 30 до 60 кілограмів.

"Старі – дуже важкі, а нові – полегшені, в них менше чавуну і їх не так легко розбити – вони противандальні. Нові, до речі, і крадуть менше: їх, як стару, кувалдою не розіб'єш", – каже Олександр.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

Заглядаємо до ями. Всередині – багато великих каменів, які трубою потрапили до зливнівки зі схилу. Такі засмічення розчищають вручну. При чищенні зливоприймача використовують дві лопати – рівну і в формі ковша з гострим кінцем. Там, де дозволяє розмір отвору – наприклад, в колодязях водовідвідної системи, – використовують спеціальну машину: до ями опускається ківш, який вигрібає сміття, що накопичилося, а з труб засмічення вимивають потужним потоком з гідромашини.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

"Яма чиститься від 10 до 40 хвилин, залежно від глибини і того, чим чистиш. Якщо є можливість чистити механізовано – то це відбувається швидше, а коли діаметр не дозволяє і чистиш вручну, вигрібаючи щебінку і велику фракцію – це складніше і довше", – пояснює начальник відділу гідротехнічних та інженерних споруд.

Крім зливоприймачів – ям з гратами, також чистять і зливостоки – систему труб різного діаметру, якими вода з доріг відправляється в колектори. Вузькі труби промивають водою з гідромашинона подається до системи під великим напором. А найбільші також чистять вручну.

"Наприклад, на проспекті Правди діаметр колектора – 2 метри. Там гідромашина безсила. Робочі заходять усередину і вручну вибирають велику фракцію, а дрібна під час дощів вимивається. На кожній дільниці – своя специфіка", – каже Олександр Заїка.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

Тим часом, на Кирилівській великий ківш дістає з колодязя "відро" чорної густої рідини – листя, землю і шматки пластика. Намагаємося розгледіти щось цікаве – але ні: тут – лише смердюче багно. Робочі зізнаються, що попадається все, що завгодно, цінних знахідок тут не буває. Навіть якщо до зливнівки потрапить справна річ – в багнюці вона швидко приходить в непридатний стан.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

"Телефони трапляються, але але зламані, гаманці бувають. А так, нічого хорошого: зазвичай тільки те, що можна викинути в сміття. Одного разу знайшли дитячу іграшку – робота з молотком, який рухає руками. Бувають і інші дрібні предмети, які можуть провалитися через решітку, просто на них вже не звертаєш уваги. Їх знаходимо, переважно, біля зупинок або пішохідних переходів", – каже Олександр.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

Зустрічали в зливовій системі і тварин.

"Був один випадок. Коли проходив з ревізією – зауважив, що сидить маленьке кошеня в зливоприймачі. Поки повернулися з бригадою – його там вже не було. Він по трубі в 300 мм благополучно пішов туди, звідки виліз. Якщо труба не засмічена – маленькі тварини можуть там вільно переміщатися", – розповів начальник відділу гідротехнічних та інженерних споруд.

Після того, як з системи вигрібають велике сміття – в хід йде ще одна спецмашина, яка засмоктує в бак рідину і дрібне сміття. Пізніше його вивозять на полігон. Іноді систему водовідведення виходить чистити тільки по суботах і неділях.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

"Є такі місця на Подолі, особливо в центральній частині, де можна прибирати тільки у вихідні дні – бо машин дуже багато припарковано. Потрапити до зливоприймача немає можливості. Ще можна вночі, але вночі не станеш гуркотіти технікою під вікнами, коли люди сплять", – пояснює Олександр.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

Ще одна перешкода – велосипедисти. На крутих подільських спусках "байк" ризикує влетіти в відкриті ями зливоприймачів або зачепити робітників. Наприклад, такі ситуації можуть статися на Володимирському узвозі, але зазвичай обходиться без інцидентів.

"Коли ти стоїш, чистиш зливоприймачі – на дорозі ти відгородився повністю, а пішохідні зони та велосипедні доріжки відкриті. І якщо пішохід йде спокійно, то велосипед з гори мчить як очманілий. Може випадково не помітити і влетіти. Ми наглядаємо, щоб нікого не зачепити", – розповів "Сегодня" начальник відділу гідротехнічних та інженерних споруд Подільського району.

До речі, чищення, при можливості, відбувається і взимку – з решіток знімають замети, щоб при таненні снігу вода йшла до зливнівки. Самі решітки, на щастя, зараз стали красти рідше.

"Останніми роками вже менше, а років 10-15 тому було таке, що виїжджаєш на вулицю – а 30-40 решіток вже немає, було масово. Доводилося забивати і дошками, і залізо варили", – згадує Олександр Заїка.

Як врятувати свою річ, що впала до зливнівки

Падіння цінних речей до ями зливоприймача, закритої важкими гратами, – ситуація не така й рідкісна. Але якщо це сталося не під час дощу або в підземному переході – майно можна врятувати.

"Якщо туди телефон впав і там немає води – то його витягнеш і він буде працювати. Одного разу працювали на вулиці, молодик виходив з машини і у нього з кишені випав телефон. Він впав через решітку. Він зауважив нашу бригаду і підійшов, попросив допомоги. Підійшли, відкрили, дістали, він подякував – та й все. Каже – "пощастило, якби вас не знайшов, то як його відкрити і туди дістатися", – розповів Олександр Заїка.

Якщо ж співробітників служби поблизу немає – річ все одно можна дістати, якщо відразу звернутися до балансоутримувача території, на якій знаходиться зливоприймач.

Фото: Анастасія Лесик, "Сегодня"

"Якщо це відбувається на території метро або поруч з нею – то до працівників метрополітену, у них є обслуговуючий персонал. Або якщо це було в переході на Подолі – то до нас, і у нас є служба, яка обслуговує підземні переходи. А якщо це колодязь на території житлового кварталу – то до керуючої компанії. У слюсарів і сантехніків є інструмент, яким можна відкрити. Головне – звернутися якнайшвидше, щоб результат був відразу", – пояснили працівники.

Нагадаємо, 2018 року в столиці підрахували випадки крадіжок кришок  від оглядових колодязів і решіток від зливнівок. В "Київавтодорі" зазначають, що факти злодійства помічені у всіх районах столиці, а це несе загрозу для життя людей і автотранспорту. Торік з вулиць і доріг міста було вкрадено 1350 решіток зливоприймачів, і комунальна корпорація зазнала збитків на 1,8 мільйона гривень.

Співробітники комунальної служби відновлюють вкрадене "мисливцями за металом", але зізнаються, що одночасно повернути всі решітки – дуже складно.