Один день з життя диспетчерської міліції: "Приймаємо за добу по тисячі дзвінків киян"

17 липня 2015, 09:00

Ірина Гінжул Ірина Гінжул

Як "Сегодня" працювала диспетчером у столичній міліції

З появою нової патрульної служби, кияни стали частіше звертатися до міліції. Скаржаться тепер практично на все: на шум під вікнами, п'яних людей на тротуарі, "героїв парковки", на бабусь, які торгують продуктами з землі... У главку столичної міліції кажуть, що кількість викликів на номер 102 зростає щодня. "З початку цього року до нас надійшло близько 430 тисяч звернень. Торік, за цей же період – 405 тисяч (за весь рік – більше 800 тис.). Різниця, самі бачите, є", – кажуть у міліції. Щоб дізнатися, як працюють чергові, які беруть виклики та контролюючі роботу нових патрульних, ми вирушили до чергової частини столичного главку міліції – на Володимирську, 15, куди стікаються виклики з усього міста.

Реклама

ГОЛОВНИЙ ЧЕРГОВИЙ. Маленька, темна каптьорка. За склом – силует людини у формі. На столі – старий дисковий телефон, стопка картонних папок, тарілка з локшиною швидкого приготування, бутерброди...

Як правило, саме такий образ чергового у відділенні міліції показують у багатьох кінофільмах. Але як тільки ми переступаємо поріг чергової частини, весь образ, нав'язаний кінематографом, розбивається в пух і прах, бо потрапляємо ми у велику, простору кімнату. Відразу при вході в очі кидається величезний монітор на стіні: на ньому кожні кілька секунд з'являється інформація з назвою району, характером злочину і номером патрульної машини, яка відправлена на місце події. У самому приміщенні безперервно звучать повідомлення по рації і безперервне телефонні дзвінки. Посеред кімнати, в два ряди – десять робочих столів. За кожним сидить людина у формі, а перед ним – три монітори. На одному відображається інтерактивна карта районів Києва, на якій синіми маячками позначаються місця, де знаходяться і пересуваються патрульні авто. На другому моніторі – вступники повідомлення про злочини. На третьому – карта району з інформацією про отримані повідомлення про порушення.

"Це чергові по районах. Кожна людина відповідає за свій. Саме до них надходить інформація від операторів, які приймають дзвінки по 102. Отримана від оператора інформація у вигляді електронної картки відображається на інтерактивній карті. Черговий дивиться по карті, який патруль знаходиться ближче до місця події, і тут же його туди направляє", – розповідає "Сегодня" оперативний черговий міста Києва Руслан Гаврильченко. Саме ця людина керує всією роботою чергової частини, а так само доповідає оперативну інформацію керівництву МВС.

На столі у Гаврильченкоа – цілих чотири монітори і сім стаціонарних телефонів, які телефонують з періодичністю раз на п'ять хвилин. "На першому моніторі я стежу за тими, хто приходить до чергової частини. Впускаю і випускаю відвідувачів. На другому моніторі – інформація про людей, які перебувають у розшуку, на третьому – всі вхідні виклики, а на четвертому обробляються електронні картки зі зведень", – пояснює Гаврильченко.

Реклама

new_image_126

В частині. Всі події видно на моніторі.

ПІВГОДИНИ НА ВІДПОЧИНОК. У чергового – три помічники. Перший – старший черговий інспектор: він займається зброєю, масовими заходами, які проходять у місті, а також передає інформацію на вулицю Богомольця, 10, де знаходиться МВС України. Другий помічник робить зведення всіх пригод за добу, а третій займається техвопросамі. За словами Гаврильченко, роботи вистачає на всіх – адже тільки за добу черговим надходить близько тисячі звернень від городян.

"Ми чергуємо 24 години на добу. Приміром, в годину пік може за годину надійти близько ста повідомлень. Звичайно, є у нас перерви і на обід, і на вечерю, але лише півгодини. Можна встигнути помитися, а вночі – подрімати", – говорить він.

Захищена ця будівля не гірше, ніж бункери в місті, кажуть міліціонери. Але ми не віримо і цікавимося: що буде, якщо, наприклад, у відділення пропаде вся електрика і перестане працювати техніка? "Електрика не пропаде, і пробки не виб'є – тут є резервні лінії. Хіба що вся будівля провалиться під землю. У цьому плані все продумано", – запевняє один із заступників.

Реклама

new_image6_38

Процес. Випробували темперамент тих, хто телефонує, на собі.

ЯК БУЛО РАНІШЕ. На питання, чи допомагає черговим у роботі нова патрульна служба, Гаврильченко схвально киває головою. "Дуже допомагають. По-перше, самих патрульних стало в три рази більше! Якщо раніше на один район у нас доводилося по три патрульні машини, то зараз на район – 20 машин. Звичайно, не все у патрульних поки виходить гладко. Наприклад, можуть завчасно включити або виключити радіостанцію... Але це – технічні моменти, вони відшліфується за пару тижнів роботи", – запевняє він і зізнається, що коли починав тут працювати, то такої технічної розкоші просто не було.

"На цій посаді я працюю всього 9 місяців. А ось в черговій частині – цілих 15 років! Пам'ятаю, як починав працювати, тоді не було ні комп'ютерів, ні планшетів, ні мобільних телефонів. Тоді я був помічником чергового. Перед нами стояв пульт, на якому були величезні кнопки і важезна трубка. Щоб натиснути на одну таку кнопку, доводилося докласти чимало сил. З патрульними зв'язувалися по рації. Ось надходить тобі на пульт повідомлення про злочин, а ти зв'язуєшся з усіма патрульними авто, щоб дізнатися, хто з них знаходиться найближче до місця події", – розповідає черговий. Така допотопна система завжди народжувала, за словами міліціонерів, багато дивних ситуацій. "Наприклад, телефонує людина, кричить у трубку, що на вулиці такій-то біля будинку людину б'ють. Ми направляємо туди патрульних, вони приїжджають – і з'ясовується, що за вказаною адресою не те що бійки немає, але і вдома такого в помині ніколи не було! Зараз про ті часи нагадують два стареньких криптографа. До слова, вони донині нам служать, хоча і вважаються вже майже раритетними", – розповідає Гаврильченко.

НАЙВАЖЧЕ – В НОВОРІЧНУ НІЧ

Реклама

В окремому приміщенні, за скляними дверима, розташовуються оператори (15 осіб), які приймають дзвінки безпосередньо від громадян по лінії 102. Роль громіздких телефонів тут давно замінила спеціальна комп'ютерна програма, яка автоматично приймає дзвінки від киян і розподіляє їх на операторів. "Надходить дзвінок. Я натискаю на кнопку "зняти трубку" і за допомогою гарнітури – навушника і мікрофона, починаю спілкуватися з людиною, паралельно заповнюючи спецкартку. Вводжу дані: ім'я, прізвище та по батькові абонента, район, точна адреса, докладний опис того, що сталося. Якщо є потерпілі, то повідомляю в швидку. Сформована картка з даними зберігається і автоматично передається черговому по району", – розповідає черговий оператор Людмила Пушенко.

На цій посаді дівчина працює вже п'ять років. "Ми чергуємо доба через три – приймаємо дзвінки вранці, вдень, ввечері і вночі. Пам'ятаю, перший час було дуже важко. Доводилося щогодини пити каву, щоб не заснути. Але з часом це пройшло – тепер вночі взагалі спати не хочеться", – говорить оператор.

ріходілось Людмилі неодноразово чергувати і в новорічну ніч. "Найцікавіше, що шквал дзвонів починає надходити рівно о 00:00! То дзвонить жінка і в трубку кричить, що її під бій курантів б'є чоловік, то дзвонять пенсіонери, які вважають салюти за перестрілку... Тільки з одним поговориш, трубку покладеш, відразу другий дзвінок надходить. І так всю ніч! Так що Новий рік з колегами ми святкуємо тільки рано вранці, після зміни. А взагалі на цій роботі потрібно мати сталеві нерви – тому що часто чуєш на свою адресу грубості і дурості", – говорить Пушенко.

Щоб підтвердити свої слова, простягає нам телефонну трубку. На тому кінці – роздратований жіночий голос. Вона вимагає від нас представитися, а отримавши підтвердження, що її слухають, в грубій формі, з великою кількістю нецензурних висловів, тут же відправляє за всім відомою адресою. Під кінець радить нам засунути свої мізки в м'ясорубку і прокрутити кілька разів. Після чого відразу ж кидає трубку – так і не сказавши, що, власне, у неї відбулося...

Бувають, втім, в операторів і приємні дзвінки. "Мені ось один громадянин зателефонував. І почав зізнаватися в коханні міліції. А що? Приємно!", – Каже з посмішкою оператор за сусіднім столом.

В тренді
Чорні екрани в метро Києва. Де запрацювали табло з часом (фото)

new_image10_03

Оператори. Цілодобово приймають дзвінки від киян.

РЕАГУЮТЬ НАВІТЬ НА ГАВКІТ ПСА

За словами операторів, найбільше викликів пов'язано з адмінпорушення – адже тепер, згідно з вказівкою міністра МВС, правоохоронці зобов'язані реагувати на кожне звернення, навіть якщо це собачий гавкіт під вікнами або хтось вранці у вихідний день косить траву.

У зведенні адмінпреступленій (всього їх в день нашого чергування, станом на 17:00, було зареєстровано 119) помічаємо такі: "Вжийте заходи! На тротуар періодично лягає чоловік, чим  ускладнює прохід іншим громадянам", "Охорона не пропускає в інститут нейрохірургії", "Біля метро стоїть дівчина, яка несанкціоновано роздає газети", "Біля кіоску "Київхліб" йде несанкціонована торгівля".

ДІТИ І ІНОЗЕМЦІ. "Сьогодні просто "день іноземців". В одному з парків сталася бійка – побили громадянина Лівії. А у громадянина Нігерії з салону автомобіля вкрали гроші", – перераховує оператор служби 102 Сергій Галич. У нього ми цікавимося, як часто в міліцію звертаються громадяни інших країн. "Часто. Якщо іноземець не знає російської мови, у нас завжди на зміні є два-три оператора, які знають англійську", – пояснює Галич. За його словами, частими "дзвонарями" на 102 стають діти. "Стандартне повідомлення – замінування школи. При цьому на іншому кінці завжди чітко чутно здавлений дитячий сміх. Такі "мінери", які намагаються зірвати контрольну роботу, тут же кидають трубку, коли ми вимагаємо представитися. За вказаною адресою школи виїжджає наряд міліції, який швидко вираховує таких "мінерів". Ох і дістається цим жартівникам потім від батьків", – розповідає з посмішкою Галич.

У цей момент двері в кабінет відкриваються, і на порозі з'являється молодий хлопець у формі патрульного поліцейського – з палаючими очима і збентеженим рум'янцем. Хлопець кілька секунд з цікавістю оглядає приміщення, а після запитує, де йому знайти чергового по Солом'янському району. "Це далі по коридору, наступна двері", – показує рукою Галич. Патрульний дякує за інформацію, і як тільки двері за ним закривається, Галич розуміюче хитає головою. "Звикають", – з посмішкою говорить він.

В РЕВОЛЮЦІЮ. Про роботу під час революції на Майдані оператори згадують неохоче. "Дзвінки не припинялися. Повідомлення про замінування надходили по кілька разів на день, загрози від простих громадян... Бувало таке, що дзвонили і говорили, що на вилах нас усіх винесуть. Не припинялися дзвінки від місцевих жителів і іноземців, які проживали безпосередньо в будинках в самому епіцентрі подій: вони скаржилися на постійний запах гару від спалених покришок, на звуки стрілянини", – згадують диспетчера.

new_image3_97

Поліція. Нові патрульні ще плутають кабінети в главку.

НА МІСЯЦЬ У ПОВНІ – БУЯННЯ ПСИХІВ

Доводиться міліціонерам спілкуватися і з психічно хворими скаржниками. Причому, за словами правоохоронців, активність таких "дзвонарів" проявляється яскравіше в період повного місяця! "Як тільки на небі повний місяць – значить, доведеться слухати про прибульців, надсекретні досліди, які ставляться на громадянах, або просто про розпродаж сосисок в маркеті. Мені вже п'ять років, чітко раз на місяць, дзвонить літня мешканка Дніпровського району. Вона розповідає, як вона провела день, що їла, що купувала в магазині, де і які знижки, а ще про те, що кожну ніч до її голови підключають електроприлади, за допомогою яких "висмоктується" її інтелект. Я її вже по голосу впізнаю – хоча й номери телефонів у нас висвічуються", – говорить Людмила Пушенко.

За її словами, є серед скаржників і справжні рекордсмени. "Наприклад, у Святошинському районі живе чоловік, який телефонує нам впродовж одинадцяти (!) років і кожного разу повідомляє, що співробітники ДАІ незаконно конфіскували його авто. А тепер у чоловіка, крім "конфіскованого" авто, з'явився ще один привід для дзвінка: нещодавно він подзвонив і урочисто повідомив, що завдяки його багаторічним зусиллям він все ж "дотиснув" уряд, і ДАІ розформували", – розповідає диспетчер.

Для роботи з такими людьми у відділенні чергує психолог. "Я працюю психологом в Солом'янському РУВС вже більше року. У главку чергую добу, потім зміну приймає моя колега з іншого району. У мої обов'язки входить прийом дзвінків від громадян, які телефонують за номером телефону довіри. А всі повідомлення про дзвінки я записую в спецжурнал", – розповідає психолог Мар'яна Брацюк. За її словами, дзвінків, як правило, надходить мало – так що іноді навіть є час прочитати кілька сторінок улюбленого роману. Але трапляються і дзвінки від людей, яким потрібна професійна допомога психіатрів. "Минулої зміни я спілкувалася з киянкою. Вона скаржилася на свого квартиранта-грузина, який б'є її і всіляко погрожує. Я зв'язалася з черговим по району. Але, як виявилося, ніяких квартирантів у цієї жінки немає! Вона багато років живе одна і постійно звертається до міліції з вигаданими історіями, в яких постійно фігурують особи кавказької національності", – розповідає Брацюк.

new_image8_13

Оператор. Людмила приймає дзвінки від громадян вже близько 5 років.

ДЗВІНКИ ПИШЕ "ЦУНАМІ"

Всі дзвінки киян у міліцію автоматично записуються і зберігаються за допомогою "Цунамі" – спеціальної системи централізованого управління нарядами міліції. Ця ж система "контролює" роботу всіх автопатрулів по Києву, а також допомагає черговим швидко перекинути наряд на місце НП. "Також працює онлайн-сервіс для заявників, який є підсистемою "Цунамі": з його допомогою заявники можуть відстежувати обробку і прийняття рішення за власним зверненням. Після прийому оператором служби 102 звернення та його збереження в базі даних до заявника на його номер мобільного відразу приходить повідомлення з інформацією про реєстрацію звернення та спеціальним кодом, за допомогою якого можна відстежувати обробку звернення на онлайн-сервісі. Надалі цим зверненням займається інспектор-черговий та оперативний черговий кожного з 10 районів. Все це можна відстежити на онлайн-сервісі", – кажуть у міліції.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти