День з життя київського контролера: провокації пасажирів і рейтинг "виправдань" від "зайців"

17 травня 2015, 10:40

Олександра Бичковська

Як журналіст "Сегодня" ловила безбілетників у транспорті

Вранці до тролейбусної зупинки підбігає жінка і кричить прямо в двері, які зачинялися: "Зачекайте! Зачекайте! На роботу спізнююся!". Пасажири прохають водія, двері відчиняються, впускають розчервонілу громадянку, і та вимовляє: "Фух, встигла! Пред'явіть квиточки, будь ласка!".

Реклама

Цей анекдот – старий, але завжди хороший. Ще булгаківський Кіт Бегемот говорив, що немає роботи гірше кондуктора (читай, контролера). Полювання на "зайців в рогатих джунглях" – не для людей зі слабкими нервами. Часто ми чуємо, що контролери поводяться по-хамськи, мало не ламають пасажирам руки, вибиваючи штрафи, та ще й затримують транспорт, забитий знервованими людьми, які спізнюються на роботу. А все через те, що зазвичай "заєць" не визнає себе порушником.

boy_3303_7794856_7799850

Контролери. Зазвичай працюють по троє, щоб допомагати, охороняти і заспокоювати один одного. Фото: Анатолій Бойко

"Є у нас один "заєць-постоялець", юрист за освітою. Хлопець знайшов невідповідність у законах і ось уже четвертий рік поспіль принципово їздить тролейбусом безкоштовно, та ще й пише скарги і позови до суду з вимогою повернути гроші, які ми стягуємо як штраф", – говорить начальник служби організації збору та обліку виручки КП "Київпастранс" Олександр Вавринчук.

Реклама

"Сегодня" вирішила на собі випробувати труднощі невдячної роботи контролера, для чого цілий день перевіряла квитки у міському транспорті, лаялася з порушниками, дізнавалася моторошні історії погроз з боку пасажирів і з'ясовувала, чи збираються щось змінювати в цій сфері.

Настрій: обов'язки і поради бувалих

Зізнаюся: в транспорті зайцем я їздила не раз, але, на щастя, жодного разу не попадалася. Контролер тролейбуса для мене був подібний примарі – я знала про його існування, але жодного разу не зустрічала.

У день експерименту о 8-й ранку я стояла в тролейбусній диспетчерській і слухала, що входить в мої обов'язки. Нові колеги загрозливо примовляли: "Зараз ти відчуєш, як це – працювати контролером, коли тобі грублять, не слухаються, та ще й у хамстві звинувачують".

Напарники мені підібралися цікаві. Таня – впевнена в собі дівчина, за словом в кишеню не полізе. Контролером вона працює вже два роки. Юра – дуже веселий, але в той же час стриманий. Зайців у Києві він ловить вже 14 років. У Олега стаж на два роки більший; він дуже приємний, але як тільки переступає поріг тролейбуса – його не впізнати: у нього навіть голос відразу нижче стає. Такому штраф віддають без вагань!

Реклама

Керівництво видало мені повний "бойовий" комплект: червону жилетку, службове посвідчення, жетон з особистим номером і три види квитанцій на штраф – за безквитковий проїзд у трамваї, тролейбусі чи автобусі (60 грн), міській електричці (80 грн) і за неоплачене перевезення багажу (8,50 грн).

boy_3109_7794851_7799845

Набір контролера. Посвідчення, жетон і три види квитанцій. Фото: Анатолій Бойко

Перший рейд: Інтелігент-хам і сплячий бездомний

Час пік, жарко. На зупинці з напарниками чекаємо, поки під'їде наше робоче місце. Я і Таня одягнені в червоні жилетки, а Юра з Олегом – в громадянку: кажуть, так легше ловити "вухатих". Зазвичай контролери працюють по троє – щоб входити одночасно з трьох дверей. Крім того, вони один для одного підтримка, свідки і навіть охорона – були випадки, коли пасажири нападали з кулаками.

Реклама

На першому ж моєму "заході" безбілетників було троє. Перший з них, інтелігентного вигляду хлопець, обурювався: "Та я забалакався з одним і забув прокомпостувати квиток!". Він не просто відмовлявся платити, але ще й хамськи "тикав" Юрі: "Ти що, дивний? Я ж тобі чітко пояснив – не бу-ду пла-тити. Зрозумів?!". При цьому на контролера він дивився поглядом боксера на рингу.

boy_3128_7794852_7799846

Хам. Хлопець так і не заплатив – втік. Фото: Анатолій Бойко

Не стримую емоцій і звертаюся до Тані: "Нічого собі!" – "Це ще квіточки. Якось під кінець робочого дня в напівпорожньому трамваї на Троєщині (спальний район Києва. – Авт.) один такий "заєць" дістав ніж. Я мовчки пішла – життя дорожче".

Поки мої напарники розбиралися з хамом, я в прямому сенсі відчула ще одного "зайця" – сплячого бомжа. На прохання показати квиток він подивився на мене порожнім поглядом і пробурмотів: "Проїзний". "А покажіть!" – Кажу. Чоловік довго вовтузився в брудному пакеті, а потім вказав на обмотану ганчірками гнилу ногу: "Ось тобі мій проїзний".

boy_3162_7794853_7799847

Бездомний. "Моє посвідчення – гнила нога". Фото: Анатолій Бойко

У кишенях "зайців" осідають трамваї

У комунальному транспорті їздить багато пільговиків – їх у столиці близько 40 категорій. Юра попередив, щоб я була уважна при перевірці посвідчень – їх часто підробляють. Я купилася на одну таку підробку – "заєць" впевнено показав посвідчення працівника МНС і втупився у вікно. Добре, що поруч був Юра, – він-то добре знає, що для еменесників пільг в громадському транспорті немає. Він зажадав штраф, чим дуже здивував безбілетника: "Я вже давно безкоштовно їжджу!". Штраф він все ж заплатив, але потім довго дзвонив колегам і розповідав їм про своє відкриття.

boy_3199_7794854_7799848

В тренді
У метро Києва вже збирають "березовий сік" (фото, відео)

Напарник Олег. Вміє лякати серйозним виглядом та посвідченням. Фото: Анатолій Бойко

Торік "Київпастранс" підрахував, по скільки пільговиків і зайців катаються в комунальному транспорті щодня. Картина вийшла цікава. "Виявилося, більше 60% всіх пасажирів – це пільговики, близько 10% – "зайці", – розповів Олександр Вавринчук. – Виходить, ми безкоштовно возимо більшу частину киян. Безбілетники залишають у своїх кишенях пару мільйонів гривень на місяць – цих грошей вистачить на новий трамвай".

boy_3271_7794855_7799849

Правило. Людина повинна встигнути пробити талон за одну зупинку. Фото: Анатолій Бойко

Портрет і відмазки типового "вухатого"

У громадському транспорті є момент солідарності – бабусі заступаються за "бідних студентів": "Ну чого ти до нього пристала? У дитини немає грошей платити за проїзд!". Ще одне явище – джентльмени, які заступаються за "зайців" – жінок. Правда, коли їм кажеш: "Раз ви такий галантний, заплатіть за неї штраф!", Джентльмени відразу тушуються. До слова, жінки-безбілетники на контролерів відразу "наїжджають". Їх улюблена фраза: "Чому ви мені грубите?!", навіть якщо контролер гранично ввічливий.

"Зайці" бувають двох типів. Перші – виховані: вони часто "економлять" за проїзді, але якщо їх зловити, штраф вони платять майже безмовно. Другі – хами: вони грублять, можуть штовхнути контролера і втекти. Вони знають, що за ними швидше за все не поженуться. Найпоширеніші відмазки халявщиків: "Не встиг купити квиток, кондуктор був на іншому кінці тролейбуса", "У мене немає грошей, де я вам їх візьму?", "Нема з собою готівки", "Я перший раз в житті не прокомпостувати квиток. Ловіть постійних "зайців!".

В роль контролера вжитися нескладно, але це робота для людей зі сталевими нервами. Крім того, вона небезпечна: бійки з "зайцями" – річ не така вже й рідкісна.

Псувати життя порушників будуть qr-кодами і спецкартами

Сьогодні "Київпастрансу" потрібні 450 контролерів, але в штаті таких фахівців лише 80. Мало хто погоджується на таку нервову роботу при окладі 1795 грн. Перед вступом на посаду контролер проходить двотижневе навчання в навчальному комбінаті. Особливу увагу керівництво хоче приділити психологічній підготовці фахівця, тому скоро навчання триватиме цілий місяць. "Нам дуже важливо, щоб контролери були стресостійкими і врівноваженими, робота адже з людьми", – пояснює Олександр Вавринчук.

20150428_122128_7794858_7799852

Фото: Анатолій Бойко

З часом підприємство хоче прибрати всіх кондукторів, яких зараз 1400, і повністю перейти на електронну систему контролю. Правда, станеться це не раніше 2020 року. "Плануємо, щоб у рухомому складі було кілька систем контролю, – говорить Олександр Вавринчук. – Кожен, хто хоче скористатися комунальним транспортом, повинен буде придбати для проїзду спеціальну електронну картку, якою потрібно буде торкатися до валідатора (спеціальним зчитувального пристрою), тим самим списуючи поїздку. Ми хочемо, щоб до 2020 року в столиці було 1000 автоматів для продажу цих карток – одно- і багаторазових. А поповнювати їх можна буде в спецтерміналах або онлайн зі свого банківського рахунку".

У планах – ще одна система контролю. На смартфон можна буде закачати програмку з оплати проїзду. У кожного користувача буде можливість заздалегідь оплатити певну кількість поїздок, після чого йому буде надіслано особистий QR-код. У транспорті буде встановлено спеціальний фотосчітиватель, який буде сканувати цей код, і таким чином гроші будуть списані з рахунку пасажира.

Що стосується пільговиків, передбачається, що організації, що надають пільги, видаватимуть електронну карту із зазначенням пільги і періодом її дії. "Коли пасажири будуть сідати в міський транспорт, на вході особливий пристрій відзначатиме, скільки чоловік зайшло, – говорить Олександр Степанович. – Ця цифра на пульті диспетчерів буде порівнюватися з кількістю заплатили в конкретному автобусі або тролейбусі. Якщо друга цифра буде менше першої, то автоматична система тут же про це повідомить, і команду контролерів відправлять саме в цей транспорт. Так відпаде необхідність перевіряти всі автобуси, трамваї і електрички в місті".

МОБІЛЬНІ БРИГАДИ. "У майбутньому ми хочемо створити десять мобільних бригад для контролю "зайців" у всіх районах. У цих бригад буде оснащений потрібною технікою мікроавтобус, – говорить Олександр Вавринчук. – Коли контролери побачать, що в одному рухомому складі є п'ять і більше безбілетників, мобільна бригада попрямує туди стягувати штрафи. Вони матимуть право зупинити тролейбус і вимкнути систему оплати проїзду, щоб безбілетники, що побачили контролерів, не встигли заплатити за проїзд в останній момент. Контролери, подібно правоохоронним органам, матимуть право забирати "вухатих" в мікроавтобус для стягнення штрафу. Правда, там буде проводитися відеозйомка – нам важливо стежити, щоб контролери поводилися чемно і в рамках закону. А ще нам би дуже хотілося підвищити штрафи – до 300 грн. Коли людина заплатить не 60, а 300 гривень, наступного разу йому не захочеться їхати безкоштовно. Штрафи ми плануємо оформляти в електронному вигляді за ідентифікаційним кодом і кваліфікувати порушення як адміністративне. Якщо порушник сплачує штраф на наступний день, то сума буде множитися на два. Якщо протягом трьох днів – примножиться на п'ять, якщо протягом тижня – на 10. Якщо він затягне ще довше, то автоматично перейде в поле зору виконавчої служби, і штрафи будуть стягуватися вже через суд".

boy_3322_7794857_7799851

Без паперу. Квитки незабаром можуть стати віртуальними. Фото: Анатолій Бойко

Всі ці ідеї у відомстві поки перебувають лише на стадії обговорення. У "Київпастрансі" стверджують, що для реалізації проекту їм не знадобляться додаткові гроші. Всі витрати на установку електричних систем окупляться протягом першого року за рахунок скорочення 1400 кондукторів, які стануть не потрібні після запуску електронної системи контролю.

"Київпастранс" в цифрах

У комунальному підприємстві "Київпастранс" працює більше 9000 осіб. Щодня міський транспорт перевозить близько півтора мільйонів чоловік. За рік друкують 140 мільйонів квитків. Після підвищення вартості квитка з 1,5 до 3 грн "Київпастранс" заробляє 60 млн грн на місяць, а витрачає 100 млн грн.

"Комунальний транспорт завжди був соціальним, і у всіх країнах він дотаційний і збитковий, – говорить Олександр Вавринчук. – Собівартість перевезення одного пасажира в міській електричці, наприклад, становить 8 грн, а пасажир платить лише 4. У тролейбусі перевезення людини нам обходиться в 4 грн, а городяни платять лише 3".

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти