Визволення Києва: унікальні кадри міста, яке вижило

6 листопада 2021, 07:00
Як виглядала столиця 78 років тому, після відходу німців

Місто пережило страшні дні окупації / Фото: Колаж: Сьогодні

Це сталося рівно 78 років тому. Київ було звільнено від німців. У Музеї історії Києва нам показали унікальні кадри звільненого міста.

Чим харчувалися в окупацію

На знімках можна побачити людей, які тягнуть візки зі своїми пожитками бульваром Шевченка, повертаючись до звільненого міста.

Реклама

Архів. Фото: Музей історії Києва

"Людина, яка пережила окупацію, ніколи не викине у відро для сміття хоча б шматочок хліба. Для нас, дітей війни, це був справжній делікатес. Я, коли чищу картоплю, завжди згадую, що під час окупації ми шкірки різали на шматочки, і мама смажила. найсмачніші млинці, додаючи в цю жижу залишки борошна...Час був голодний... У Києві при німцях не працювали магазини, всі вони були зачинені чи пограбовані до початку окупації, місто виживало завдяки базарам, яких відкрилося кілька, один з найбільших — Євбаз на площі Перемоги. Товар селяни приносили на плечах — картопля, буряк, горох. Але ходити на базари було небезпечно, будь-якої миті могли налетіти поліцаї та забрати до Німеччини на примусові роботи на фабриках та копальнях", – зі спогадів киянина Віктора Карпенюка.

Архів. Фото: Музей історії Києва

Що було до війни?

Реклама

За даними столичного ГУ статистики, 1940 року в Києві працювало 1130 магазинів та 828 ресторанів.

Архів. Фото: Музей історії Києва

Як працював транспорт

На знімках практично не видно громадського транспорту, лише військові автомобілі та зруйновані будинки на Хрещатику.

Реклама

Архів. Фото: Музей історії Києва

"В окупацію працювало кілька трамвайних маршрутів. Один по вулиці Червоноармійській під номером "1". Ми, хлопчаки, за проїзд не платили, а їздили на підніжці, боячись бути спійманими поліцаями в салоні. Працював один тролейбусний маршрут – від місцевості, яка називалася залізничний переїзд (тепер це станція метро "Либідська") до площі Льва Толстого. Німці привезли два своїх тролейбуси. У 50-х роках, коли я працював водієм тролейбуса, на них ще возили киян. До війни трамваїв було багато, але під час бомбардувань більшість знищили", – зі спогадів Віктора Карпенюка.

Архів. Фото: Музей історії Києва

Що було до війни?

За даними столичного ГУ статистики, 1940 року в Києві було 434 трамвайні вагони та 47 тролейбусів.

Архів. Фото: Музей історії Києва

Ціна звільнення

На архівних фото можна побачити будівлю Київського університету, що горить, а також бійців, які особливо відзначилися при звільненні Києва.

"За Київ пролилося багато крові. Дуже багато... Нам було наказано: "Звільнити місто – і крапка!". І наші хлопці були справжніми героями! Про них можна писати романи. Пам'ятаю, як одна група з 10 бійців перебралася на правий берег Дніпра, в районі Києва, і три доби утримувала невелику ділянку 500 метрів, доки туди не кинули підкріплення. Вони три дні протрималися! Поклали понад сотню фриців, а з десяти наших загинув лише один. Золотий та розумний у них був командир: не кидав людей під кулі. Німці міцно трималися і безперервно нас бомбили. Я чув, що лише за один штурм у районі Києва загинуло п'ять тисяч бійців... Висока ціна... А ще пам'ятаю, як висадили повітряний десант. Тієї ночі був сильний вітер, і хлопці замість правого берега приземлилися в Дніпро... Половину з них перебив німець, а інші потонули... Під час боїв за Київ я отримав тяжке поранення. Зі свого окопа ми помітили, що метрів за сто лежить поранений боєць, він благав про допомогу, і я з двома санітарами поповз до нього. Дісталися, перев'язали. А німець нас помітив і почав гладити з мінометів. Одна міна розірвалася, друга... десята. Я отямився від різкого болю. В окоп санітари вже тягли мене. Далі був шпиталь, медики хотіли відрізати ноги, але я не дозволив. У мене в обох ногах до сотні уламків", – зі спогадів киянина Миколи Горбатенка.

Архів. Фото: Музей історії Києва

Читайте також: